Sökning: "problemlösning process"

Visar resultat 1 - 5 av 104 uppsatser innehållade orden problemlösning process.

  1. 1. Skriftlig kommunikation inom matematik : En interventionsstudie som undersöker hur lathunden som redskap har betydelse vid problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Felicia Norling; Isabell Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Lathund; problemlösning; matematikundervisning; skriftlig kommunikation;

    Sammanfattning : This study is an action research that focuses on written communication in problem solving. A cheat sheet has been created as a tool and aims to support the pupils while working with problem solving. The study began with a pre-test, continued with detail lesson plans included the cheat sheet. LÄS MER

  2. 2. ”Jag tror att det är viktigt ur många perspektiv” : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar matematisk problemlösning i förskoleklass och årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Bergström; [2023]
    Nyckelord :problem solving; preschool class; elementary school; ways of experiencing; phenomenography; problemlösning; förskoleklass; årskurs 1–3; lärares uppfattning; fenomenografi;

    Sammanfattning : Matematisk problemlösning är för elever ett utmanande område som är beroende av att lärare har en genomtänkt plan för hur undervisningen ska struktureras. De olika syner som visat sig finnas på problemlösning har vidare inspirerat till den här studiens syfte, vilket är att synliggöra olika uppfattningar av vad problemlösning i förskoleklass och årskurs 1–3 innebär. LÄS MER

  3. 3. Manuellt och intellektuellt arbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Ann-Sofie Möller Fogelqvist; Matilda Blom Pommerening; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; manuellt och intellektuellt; reflektion; handling; förmågor;

    Sammanfattning : Nyttan med skolämnet slöjd är ifrågasatt från olika håll i samhället. Undersökningar visar att slöjden upplevs som ett rent praktiskt ämne och de kunskaper eleverna får med sig beskrivs som förlegade. Kursplaner uttrycker att arbetet i slöjd ska vara en förening av manuellt och intellektuellt arbete. LÄS MER

  4. 4. Learning in physics with simulation : Students’ needs & perceptions of the interaction with Algodoo, and learning in physics

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Seyma Ikra Koyuncu; [2023]
    Nyckelord :computational thinking; stem; simulations; physics; modelling; digital tools; digital content; computational thinking; stem; simulering; fysik; modellering; digitalt verktyg; digitalt innehåll;

    Sammanfattning : Initiatives to implement computational thinking and science, technology, engineering & modelling into learning processes have been taken by many authorities worldwide, and in Sweden as well. The Swedish government made changes in the high school curriculum in order to develop student’s digital competence including programming which has been in force since June 2018 (Skolverket, 2018). LÄS MER

  5. 5. Problemlösning genom AI : En kvalitativ studie om hur chatbotar kan förbättra dokumentation och informationssökning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Jens Thorsen; Youssef Al-Saleh; [2023]
    Nyckelord :knowledge management; knowledge sharing; knowledge transfer; informaton retrieval; Information system; virtual assistant; chatbot och knowledge management system;

    Sammanfattning : Kunskapshantering är ett forskningsområde som handlar om att samla in, dela, förvalta samt applicera kunskap. Chatbotars användningsområde har idag främst varit för att öka den operativa effektiviteten, personifiera organisationers kundtjänst och genomföra datadrivna beslut. LÄS MER