Sökning: "problemlösningsstrategi"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet problemlösningsstrategi.
1. Blockmodellen : En observationsstudie om lärares undervisning och elevers användning av Blockmodellen i problemlösningsuppgifter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Blockmodellen är en problemlösningsstrategi där block ritas upp för att visualisera information i problemlösningsuppgiften. Modellen har sitt ursprung i Singapore där den används flitigt. Idag används Blockmodellen även i många svenska klassrum trots att det knappt finns någon svensk forskning inom området. LÄS MER
2. Blockmodellen : En studie om elevers användande av Blockmodellen i problemlösning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskningSammanfattning : Blockmodellen är en visuell problemlösningsstrategi som kommer från Singapore och som används för att lösa matematiska problemlösningsuppgifter. Modellen används i allt fler svenska skolor men trots det saknas svensk forskning inom området. LÄS MER
3. Unga elevers problemlösningsstrategier : En litteraturstudie om hur elever i förskoleklass och årskurs 1–3 kan ges stöd för att utveckla problemlösningsstrategier och lösa problem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Genom problemlösning ges elever inte bara förutsättningar för att utveckla matematiska kunskaper utan får också medel för att i framtiden bli goda problemlösare. För att bli en god problemlösare krävs det dock att elever kan använda sig av flera olika problemlösningsstrategier. LÄS MER
4. Problemlösning ur mellanstadieelevers perspektiv : – En kvalitativ intervjustudie om elevers val av problemlösningsstrategier i årskurs 6 samt deras upplevelser och känslor vid problemlösning i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna forskningsstudie var att undersöka hur elever i årskurs 6 löser problemlösningsuppgifter. Fortsättningsvis syftade studien till att undersöka vilka upplevelser och känslor elever i årskurs 6 har vid problemlösning i matematik. LÄS MER
5. X eller inte X - En studie om gymnasieelevers problemlösningsstrategier
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I gymnasieskolans matematikkurser utgör algebra en större del ju högre upp i kurserna mankommer. Men i vilken utsträckning använder gymnasielever algebra när de löser matematiskaproblem? Detta examensarbete är en studie av hur elever resonerar när de löser matematiskaproblem och vilka strategier de använder. LÄS MER