Sökning: "problemlösningsuppgifter"

Visar resultat 21 - 25 av 183 uppsatser innehållade ordet problemlösningsuppgifter.

  1. 21. Helklasskommunikation i problemlösning : En designstudie kring utformningen av en helklasskommunikation av hög kvalitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Hanna Frisk; Emma Johansson; Emelie Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Helklasskommunikation; hög kvalitet; matematik; problemlösning; teckenskapande; designstudie; designprinciper; Learning Design Sequences;

    Sammanfattning : Denna designstudie fokuserar på helklasskommunikation kring problemlösning. Syftet med studien är att praktiskt pröva designprinciper för hur en helklasskommunikation bör utformas för att uppnå en hög kvalitet samt hur elever synliggör ett teckenskapande. LÄS MER

  2. 22. Representationer inom matematik : En studie utifrån elevperspektiv i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Rojin Kanj; [2022]
    Nyckelord :representationer; problemlösningsuppgifter; växling; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Matematiken lyfts av olika former av representationer. Samtliga representationer som används av elever inom matematikundervisningen är i grunden baserat på de fem olika representationsformer. De fem representationsformerna kommer i form av bilder, ord, situationer, symboler och laborativt material. LÄS MER

  3. 23. Att vara en klok problemlösare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Terese Björkqvist; Helena Nordström; [2022]
    Nyckelord :problemlösning; problemlösningsförmågor; problemlösningsuppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskningsöversikt är att sammanställa vad tidigare forskning säger om vad som utvecklar elevers problemlösningsförmågor. Vilka generella och matematiska kunskaper behöver elever lära sig för att kunna utveckla problemlösningsförmågor? Hur kan lärare arbeta och agera för att utveckla elevers problemlösningsförmågor, både generellt och inom matematiken? Elevers möjligheter att utveckla problemlösningsförmågor inom slöjdämnet kommer att återkopplas i diskussionen eftersom problemlösning finns med i slöjdens kursplan men det saknas relevant forskning inom området. LÄS MER

  4. 24. Lärares strategier för att möta andraspråkselever inom matematisk problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Angely George Bam; Shaz Mohammed; [2022]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; andraspråkselever; strategier; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare beskriver att de arbetar med andraspråkselever när det kommer till problemlösning inom matematiken samt vilka pedagogiska strategier lärarna använder för att överkomma eventuella svårigheter. Det genomfördes sex intervjuer från två olika kommuner inom Sverige. LÄS MER

  5. 25. Problemlösning - hur kan kooperativt lärande utveckla elevers problemlösningsförmåga? : En systematisk litteraturstudie om kooperativt lärande i problemlösningsuppgifter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Frida Jonsson; Wilma Grüner; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; problemlösningsförmåga; problemlösning; grupparbete; matematik; interaktion;

    Sammanfattning : Grunden till litteraturstudien är att matematik vanligtvis utövas enskilt och sällan i grupp, vilket är en bidragande faktor till att elever i årskurs 6 inte uppnår kunskapskraven i matematik (Skolinspektionen, 2020). Syftet med studien är att analysera vilka för- och nackdelar kooperativt lärande har samt vilken inverkan kooperativt lärande har på problemlösningsförmågan. LÄS MER