Sökning: "problemprecisering"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade ordet problemprecisering.

  1. 1. Medvetandedriven förändring : en studie om arbetsgivare inom restaurangbranschen som ett resultat av #metoo kommit att förändra sitt förebyggande arbete gällande sexuella trakasserier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Elin Svantesson; Rebecka Karlsson; [2018]
    Nyckelord :#metoo; sexual harassment; employer s responsibility; change work; critical theory; #metoo; sexuella trakasserier; arbetsgivarens ansvar; förändringsarbete; kritisk teori;

    Sammanfattning : Definitionen av sexuella trakasserier är händelser, kommentarer eller närmanden som är av sexuell karaktär och som av den utsatte upplevs som oönskade. Arbetsgivare har enligt Diskrimineringslagen lagstadgade skyldigheter att arbeta förebyggande vad gäller sexuella trakasserier inom den egna verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Medvetenhet och osäkerhet: hur vill jag att du ska bli? : – en fenomenografisk studie om barnskötares och förskollärares uppfattningar om hur genus påverkar barnets identitetsskapande

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sara Johannesson; Emma Olsson; [2012]
    Nyckelord :Gender; sex; creation of identity; teaching assistant; pre-school teacher; pre-school; early childhood education; phenomenography; Genus; könstillhörighet; identitetsskapande; barnskötare; förskollärare; förskola; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med en ökad förståelse för hur genus kan påverka barnets identitetsskapande. Studiens forskningsfråga är: hur kan genus påverka barnets identitetsskapande? I litteraturgenomgången belyses studiens forskningsfråga utifrån olika aspekter, såsom vilka förväntningar det finns på flickor och pojkar, språkets betydelse för barnets identitetsskapande och hur genus och identitet skapas. LÄS MER

  3. 3. "Provet berör ju betyget, och sen göra bra ifrån sig" : - en studie av hur elever i årskurs fem uppfattar bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Jonas Malmqvist; Linnea Rohlin; [2010]
    Nyckelord :bedömning; betyg; cue-seekers; omdömen; prov; offentlig bedömning;

    Sammanfattning : "provet berör ju betyget, och sen göra bra ifrån sig" - en studie av hur elever i årskurs 5 uppfattar bedömning är en undersökning om hur elever erfar bedömning  i klassrummet. Studiens syfte är att ta reda på elevers uppfattningar och upplevelser kring bedömning och i vilka situationer de ser sig bli bedömda. LÄS MER

  4. 4. Bedömning och betyg-En intervjustudie med gymnasieelever i årskurs 2

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Elin Högström; Emelie Johansson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Studiens syfte var att ur ett elevperspektiv belysa betygsättning och bedömning i gymnasiekolan. Studien är fokuserad på gymnasieelevers uppfattningar om vad betyg grundar sig på samt deras upplevelser av att bli bedömda. LÄS MER

  5. 5. Krishantering vid dödsfall i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sara Ollesdotter; Emma Jonsson; [2009]
    Nyckelord :krishantering; dödsfall; förskola; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Som blivande pedagoger kommer vi att arbeta med människor och då är det viktigt för oss att ha kunskap om hur kris och krishantering påverkar oss människor. Ämnesområdet är valt då vi anser oss själva ha bristfällig kunskap inom området. LÄS MER