Sökning: "problemskapande situationer"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden problemskapande situationer.

  1. 1. En likvärdig förskola? : Förskollärares upplevelser och bemötande av barn i problematiska situationer samt strukturens påverkan i mötet med barnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Olsson; Anna Söderberg; [2023]
    Nyckelord :bemötande; problematiska situationer; miljö; likvärdig förskola; kompetens.;

    Sammanfattning : Barn spenderar mycket av sin tid i förskolan och förskolan är en plats där barnen kan känna sig trygga och vara del av ett betydande sammanhang. Forskningen visar att kvaliteten på förskolor i Sverige har betydande skillnader och att det råder en osäkerhet om vad likvärdighetsuppdraget innebär. LÄS MER

  2. 2. ''Barn som kan uppföra sig gör det'' : Låg affektivt bemötande i relation till förskolans läroplan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Fleischer; Pauline Szakos; [2021]
    Nyckelord :Bemötande; kategorisering; läroplan för förskola; lågaffektivt bemötande; problemskapande beteende; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Lågaffektivt bemötande är en metod som används för att handskas med situationer som kan uppfattas som problematiska och problemskapande. I följande studie får läsaren ta del av en litteraturgranskning om framställningen av begreppet lågaffektivt bemötande. LÄS MER

  3. 3. När nycklarna sällan passar : En essä om pedagogers villrådighet i mötet med utagerande barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Beatrice Lunnelie; [2020]
    Nyckelord :Approach; relationships; knowledge; affective; externalised behaviors; low-impact approaches; Förhållningssätt; relationer; kunskap; affekt; utagerande beteenden; lågaffektiva metoder;

    Sammanfattning : In this scientific essay I examine three situations in which the common difficulty is how I, as an educator, should respond to a child with challenging behavior. The purpose of this essay is to investigate how different approaches affect children with externalising behavior. LÄS MER

  4. 4. Lågaffektivt bemötande - En "allmängiltig sanning" i förskolans komplexa värld? : En problematiserande och kritisk litteraturstudie som studerar det lågaffektiva bemötandets roll i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Nordström; [2020]
    Nyckelord :Förhållningssätt; lågaffektivt bemötande; problembeteende; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Lågaffektivt bemötande är en metod som används för att hantera situationer när problemskapande beteende uppstår. Metoden har under senare år fått en omfattande spridning, även till förskolan där den idag förekommer som pedagogiskt förhållningssätt. LÄS MER

  5. 5. Problem för vem? : En studie om hur förskollärare upplever och arbetar med problemskapande beteende i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Julia Bengtsson; Camilla Mylläri; [2020]
    Nyckelord :Problemskapande beteende; bemötande; sociala sammanhang; miljö; språk; kommunikation; delaktighet; exkludering; strategier; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om förskollärares upplevelser, hantering och bemötande av problemskapande beteenden i förskolan. Vi har under vår verksamhetsförlagda utbildning och i tidigare yrkeserfarenheter fått upp ögonen för att pedagoger har olika syn på problemskapande situationer där vi menar att pedagoger bemöter och hanterar problemskapande beteende på olika sätt. LÄS MER