Sökning: "problemskapande"
Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade ordet problemskapande.
1. En likvärdig förskola? : Förskollärares upplevelser och bemötande av barn i problematiska situationer samt strukturens påverkan i mötet med barnen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Barn spenderar mycket av sin tid i förskolan och förskolan är en plats där barnen kan känna sig trygga och vara del av ett betydande sammanhang. Forskningen visar att kvaliteten på förskolor i Sverige har betydande skillnader och att det råder en osäkerhet om vad likvärdighetsuppdraget innebär. LÄS MER
2. Vem äger problemet? En litteraturstudie som synliggör effekten av ett lågaffektivt bemötande och samarbetsbaserat problemlösning i mötet med problemskapande beteende.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Vår studie visar att ett Lågaffektivt bemötande är ett effektivt sätt att möta elever med problemskapande beteende. Resultatet visar också att pedagogernas känsla av att ha ett verktyg som ger dem en förståelse och en överblick över situationen minskar deras upplevelse av stress i mötet med problemskapande elever. LÄS MER
3. Meningen med Modern Minoritetspolicy: En inblick i modern svensk minoritets- och minoritetsspråkspolicy. Problemskapande, aktörer, och policyskapares syn på de svenska minoriteterna
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : In this paper I attempt to research the modern Swedish minority and minority language policy. Motivated by the commitment made by the Swedish state to help and strengthen the minority groups through ratification of the Council of Europe “Framework Convention for the Protection of National Minorities” after a long history of oppressing the nations minorities. LÄS MER
4. Särskilt begåvade elever i matematikundervisningen : En systematisk litteraturstudie om framgångsfaktorer och utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt var att ta reda på vilka arbetsmetoder som möjliggör och hindrar särskilt begåvade elevers inlärning i matematikundervisning. Vår informationssökning baserades på våra två frågeställningar som besvaras genom litteraturöversikten. LÄS MER
5. ''Barn som kan uppföra sig gör det'' : Låg affektivt bemötande i relation till förskolans läroplan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Lågaffektivt bemötande är en metod som används för att handskas med situationer som kan uppfattas som problematiska och problemskapande. I följande studie får läsaren ta del av en litteraturgranskning om framställningen av begreppet lågaffektivt bemötande. LÄS MER