Sökning: "problemuppgifter med text"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden problemuppgifter med text.

  1. 1. Vilka elever har strörst nytta av matematisk problemlösning?

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Andreas Andersson; [2023]
    Nyckelord :problem solving; mathematics; high-achieving students; low-achieving students.; problemlösning; matematik; högpresterande; lågpresterande.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har undersökt hur låg- respektive högpresterande elever påverkas av problemlösningsuppgifter i matematikundervisningen. Är det främst de relativt högpresterande eleverna som har störst nytta av matematisk problemlösning för att få en djupare förståelse i matematik? Kan problemlösning användas för att få upp intresset för lågpresterande elever? Spelar det någon roll hur problemuppgifter är formulerade? Arbetet har genomförts genom en begränsad systematisk litteraturöversikt genom en databassökning via sökmotorerna DiVA, ERIC och Springer följt av en narrativ analys av tolv utvalda artiklar. LÄS MER

  2. 2. Svårigheter och utmaningar med problemuppgifter med text för elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Sana Shabbir; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Svårigheter och utmaningar med problemuppgifter med text för elever med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Sana Shabbir; [2020]
    Nyckelord :Elever med svenska som andraspråk; problemuppgifter med text; grundskollärare; semi-strukturerade kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Sammanfattning Idag finns det i de flesta skolor i Sverige elever med svenska som andraspråk. Matematik är ett av kärnämnena i skolan och kräver att eleverna behärskar det svenska språket för att kunna lösa problemuppgifter som innehåller text. LÄS MER

  4. 4. Vilka fel kan man räkna med? : En kvalitativ innehållsanalys av nationella prov i matematik för år 5.

    Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Christina Svensson; [2011]
    Nyckelord :Matematik; matematisk kompetens; matematikkunskap; matematiksvårigheter; nationella prov;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på vilka fel elever i år 5 gör i matematik och vilka matematiksvårigheter de befinner sig i när de kommer till vår skola i år 6. För att ta reda på det gjorde jag en kvalitativ innehållsanalys av 37 Nationella prov för år 5 som eleverna genomfört på vårterminen innan de slutar. LÄS MER

  5. 5. Vardagsrelaterad matematik : En komparativ studie av tre läromedel i matematik år 3 från skilda årtionden

    Magister-uppsats, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete

    Författare :Emma Martinsson; [2010]
    Nyckelord :Läromedel; läromedelsanalys; skolmatematik; vardagsrelaterad matematik; problemuppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad som skiljer och förenar tre läromedel i matematik år 3 från skilda årtionden och om inslagen av vardagsrelaterade problemuppgifter har förändrats till antal och i sitt innehåll. Forskningsfrågorna belyser vad som skiljer och förenar de tre analyserade läromedlen i deras upplägg, hur stor andel av problemuppgifterna i läromedlen som är vardagsrelaterade och på vilket sätt de vardagsrelaterade problemuppgifterna knyter an till elevens vardag. LÄS MER