Sökning: "procedurell och konceptuell kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden procedurell och konceptuell kunskap.

  1. 1. Resonemang för elever i SUM – Mellanstadielärares uppfattningar om matematiska kompetenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Linda Lundberg Stenvall; Stina Lundstedt; [2022]
    Nyckelord :inkludering; konceptuell kunskap; kreativa resonemang; procedurell kunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få syn på förutsättningarna för elever i särskilda undervisningsbehov i matematik att utveckla samtliga matematiska förmågor, med huvudfokus på resonemangsförmågan. Genom intervjuer undersöktes hur mellanstadielärare arbetade med de olika förmågorna och hur de såg på inkludering i matematik samt deras önskningar om specialpedagogiskt stöd. LÄS MER

  2. 2. Tal i bråkform: Del av en helhet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Eileen Tadi; [2019-03-11]
    Nyckelord :Matematik; kunskap; tal i bråkform; del av en helhet; elever; kunskapsinhämtning; mellanstadiet; årskurs 6; förmågor; geometriska figurer; uppdelning;

    Sammanfattning : Matematikämnet består av många olika områden där ett av dessa områden är tal i bråkform. Forskare är överens om att procedurer och begrepp relativt tal i bråkform är ett av de mest utmanande områden inom matematikämnet för elever. LÄS MER

  3. 3. Multiplikation och multiplikativt tänkande : En kvalitativ studie om matematiklärares syn på undervisning av multiplikation i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Tengelin; Erika Ahlson; [2019]
    Nyckelord :Multiplikation; multiplikativt tänkande; utantillärande; procedurell förståelse; konceptuell förståelse;

    Sammanfattning : Multiplikation ingår i många delar av matematiken, vilket gör att goda kunskaper och förståelse för multiplikation ses vara av betydelse för eleverna. Samtidigt ses det inte helt oproblematiskt att lära in dessa kunskaper. LÄS MER

  4. 4. Estetiska uttryck som verktyg i matematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Moa Magnusson; [2017-11-08]
    Nyckelord :Matematik; estetiska uttryck; estetiska läroprocesser; grundskolan;

    Sammanfattning : Undervisningen i matematik behöver bli bättre men kanske också annorlunda. Olika idéer kring hur matematikundervisningen skulle kunna utvecklas har framförts, ett av dem är att satsa på estetiska uttryckssätt och läroprocesser. LÄS MER

  5. 5. Det funktionella funktionsbegreppet - Ett projektarbete om funktionsbegreppet; dess historia, definitioner och didaktik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Joel Sääf; Johan Nermansson; Jens Nerhall; [2014-06-18]
    Nyckelord :Funktioner; funktionsbegreppet; gymnasieskolan; matematik; matematikdidaktik; representationer; registerbyten; konceptuell; procedurell kunskap;

    Sammanfattning : En het debatt både i media såväl som i den offentliga sektorn har på senare år varit svenska elevers sjunkande matematikkunskaper. Världsomfattande undersökningar från PISA och TIMSS har legat till grund för en uttalad oro över vad som händer med svenska elever och skolan i sig. LÄS MER