Sökning: "procedurell retorik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden procedurell retorik.

  1. 1. SIMULATING A SYSTEM : Using video games as tools to promote self-directed learning

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Per Hallros; Niklas Pålsson; [2021]
    Nyckelord :Computer games; game design; procedural rhetoric; self-directed learning; prototyping; simulation.;

    Sammanfattning : As a response to finding innovative ways of using games as tools for learning we explore the design process of creating a game system meant to promote self-directed learning. This thesis explores what design pillars a game system needs to follow when making a game that is meant to promote self-directed learning through reflection on cause and effect relations. LÄS MER

  2. 2. Bäst före - ofta bra efter : Potentialen hos procedurell retorik i digitala spel om matsvinn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sofie Johansson; Wilma Gedda; [2021]
    Nyckelord :Procedurell retorik; matsvinn; digitala spel; inlärning;

    Sammanfattning : Denna komparativa studie syftar till att besvara frågeställningen ”Hur kan procedurell retorik i digitala spel påverka förståelse för datummärkning och hållbarhet av matvaror?”. 2018 uppstod 1,3 miljoner ton matavfall i Sverige (Naturvårdsverket 2020) och Jordbruksverket (2011) presenterar bristande kunskap kring datummärkning som en stor orsak till matsvinnet. LÄS MER

  3. 3. Argument från nya perspektiv : Där procedurell retorik möter ramverksskiften

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Claes Svensson; [2021]
    Nyckelord :Procedurell retorik; spelmekanik; medbrottslighet; Ramverksanalys; upplevelse;

    Sammanfattning : Spel kan användas för att förmedla budskap, lärdomar och åsikter. I detta examensarbete skapades ett digitalt kortspel som med hjälp av procedurell retorik och ett skifte av det ramverk som spelet upplevs igenom söker att förmedla ett budskap. LÄS MER

  4. 4. Konsten att skapa frustration : En procedurell och visuell retorisk analys av ”Riskprofilen” – en interaktiv film från Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Christer Ekholm; [2012]
    Nyckelord :Rhetoric; procedural rhetoric; visual rhetoric; interactive; video games; Ian Bogost; Brigitte Mral; Retorik; procedurell retorik; visuell retorik; interaktiv; spel; Ian Bogost; Brigitte Mral;

    Sammanfattning : A rhetorical analysis of the educational interactive film “Riskprofilen”, produced by the Swedish Civil Contingencies Agency (Swedish: Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap). This essay uses the theories and methods of Procedural Rhetoric, as described by Professor Ian Bogost, and Visual Rhetoric, as described by Professor Brigitte Mral to analyse the interactive and visual component parts of the artefact, and compares them to the intended purposes of the artefact as stated by documents pertaining to its creation, found to be those of educating the public; marketing the agency; and driving traffic to its webpage. LÄS MER

  5. 5. Persuasiva spel: Ett medium med spännande möjligheter : Procedurell retorik i två svenska opinionsbildande datorspel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Nils Haag; [2011]
    Nyckelord :Procedural rhetoric; persuasive games; Ian Bogost; gamification; associative argumentation techniques; game theory; rhetoric; Perelman; Olbrechts-Tyteca; computer games; Procedurell retorik; persuasive spel; Ian Bogost; gamification; associativa argumentationstekniker; spelretorik; datorspel;

    Sammanfattning : This essay is about the principles and rules that control persuasive computer games. The term persuasive games mean computer games, video games and other similar artifacts that are produced to shape opinion. LÄS MER