Sökning: "processability theory"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden processability theory.

  1. 1. Andraspråkselevers skriftliga produktion : En jämförande analys av processbarhetsteori och performansanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pontus Lindström; [2021]
    Nyckelord :Andraspråkselever; kartläggning; språkutveckling; processbarhetsteori; performansanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken analysmetod av processbarhetsteorin och performansanalysen som ger mest användbar information om andraspråkselevers språkutveckling. För att synliggöra vilken information analysmetoderna visar, samlades data in genom analys av tre redan producerade andraspråkselevtexter. LÄS MER

  2. 2. APPLICATION OF PROCESSABILITY THEORY TO SFI STUDENTS’ L2 WRITING COMPETENCIES

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Reyhaneh Tajgardoun; [2020-01-22]
    Nyckelord :Swedish as a second language; language acquisition; L2 writing; morphology; processability theory;

    Sammanfattning : Aim: The main purpose of this study is to study the written proficiency of SFI students at different morphological learning levels, and their ability to conjugate verbs, nouns, and adjectives using a wordless children book (frog-story). Theory: This study tries to link SFI levels of written proficiency to the levels of Pienemann hierarchy of language learning. LÄS MER

  3. 3. Processbarhetsteorin – och sen då? : En studie av bisatsutvecklingen hos flerspråkiga gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Cecilia Söderström; [2020]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; bisats; markeringsmodellen; processbarhetsteorin; inlärningsgångar;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar bisatsutvecklingen hos gymnasieungdomar som läser svenska som andraspråk. Texter från det nationella provet i ämnets kurs 1 och 3 har undersökts utifrån bisatstyp, bisatsinledare och föregångsverb samt grammatiska och idiomatiska avvikelser och förtjänster i bisatserna. LÄS MER

  4. 4. Processbarhetsteorin i praktisk tillämpning : En studie av muntlig grammatisk utveckling hos fyra nyanlända missionärer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Robert Yngve; [2020]
    Nyckelord :Processbarhetsteorin; andraspråksinlärning; processande; automatisering;

    Sammanfattning : In this essay, the focus is on the grammatical development of four Swedish as a second language learners and how the former can be explained by using Manfred Pienemanns processability theory. In the study, three questions are posed. LÄS MER

  5. 5. Prospects for Evidence-Based L2 Chinese Teaching Practice in Sweden: A Progression Sequence Analysis of Grammatical Items in Chinese Textbooks

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Stella Zoé Louise Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :Teaching Chinese as a Second Language TCSL TCFL ; Swedish Education; Textbook Analysis; Acquisition Order; Processability Theory; Learnability; Second Language Acquisition L2A SLA ; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This study was motivated by the current vulnerable status of Chinese taught as a second language in Swedish gymnasium education, calling for further knowledge on how theories on second language (L2) acquisition can benefit instruction on L2 Chinese. Since language textbooks often constitute the curriculum in Swedish classrooms, two Chinese textbooks were targeted for analysis in terms of the sequencing of grammatical content in relation to learner readiness. LÄS MER