Sökning: "processbarhetsteorin svenska som andraspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden processbarhetsteorin svenska som andraspråk.

  1. 1. ”Jag inte förstår” : Identifikation av negationsplacering i talat språk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Samuel Kindström; [2024]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk SVA ; Negationsplacering; Reception; Processbarhetsteorin; inlärningsålder; Exponeringstid;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade undersöka skillnaden mellan personer med svenska som L1, förstaspråk, och L2, andraspråk, i förmågan att identifiera korrekt och inkorrekt placering av negation i huvudsats och bisats i talat språk. Vidare ämnade studien att undersöka huruvida det fanns en korrelation mellan variablerna inlärningsålder och exponeringstid. LÄS MER

  2. 2. Att mäta progression i svenska som andraspråkstexter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Janna Aanstoot; [2023]
    Nyckelord :L2; skriftspråk; svenska som andraspråk; syntaktisk komplexitet; bisatskvot;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur texter skrivna av studenter i svenska som andraspråk på B-nivå förändras kvantitativt och kvalitativt över tid under sina studier vid Korta vägen, en uppdragsutbildningpå universitet och studieförbund beställd av Arbetsförmedlingen. Nio deltagare producerade en text i början av utbildningen och en i slutet av utbildningen och dessa texter analyserades med avseende på totalt antal ord, medellängd på meningarna (ord/mening = MLM), kvotbisatser vs huvudsatser samt andel felaktiga och svårbedömda satser. LÄS MER

  3. 3. Bedömning av språklig nivå enligt processbarhetsteorin : Hur SVA-elever utvecklar ordföljd mellan SFI och SVA-grund.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Medra Malki; [2022]
    Nyckelord :processbarhetsteorin; ordföljd; svenska som andraspråk; SFI Svenska för invandrare ; SVA-grund.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker skillnader i användningen av ordföljdsstrukturer hos inlärare på SFI (svenska för invandrare) och grundläggande utbildning i svenska som andraspråk på Komvux, samt om det sker en utveckling av dessa med utgångspunkt i processbarhetsteorin (PT). Materialet består av tolv skriftliga argumenterade texter, därav sex texter från varje kurs som jämförs med varandra. LÄS MER

  4. 4. Bedömning inom grundläggande vuxenutbildning utifrån ett inlärningsgrammatiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Morgan Andersson; [2021-10-13]
    Nyckelord :Bedömning; processbarhetsteorin; grammatisk kunskapsnivå; språklig kunskapsnivå; likvärdighet; grundläggande vuxenutbildning; Gruv; förkunskapskrav; SVA;

    Sammanfattning : Av all forskning som idag bedrivs inom utbildning och lärande är det en förhållandevis liten del som skrivs om vuxenutbildningen och en ännu mindre del som handlar om vuxnas lärande på sitt andraspråk. Denna slutsats görs i en omfattande statlig utredning om vuxnas lärande med fokus på kvalitet och likvärdighet (KLIVA-utredningen 2020:458). LÄS MER

  5. 5. SFI-elevers syntaktiska utveckling från C- till D-nivå : En jämförelse med processbarhetsteorin som analysmodell

    L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Ann Margaretha Fredriksson; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; processbarhetsteorin; syntax; topikalisering; bisats; processning; automatisering; emergence criterion;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utvärdera hur elever på SFI utvecklar de syntaktiska kunskaperna i det svenska språket. Utifrån ett skriftligt nationellt prov jämfördes 15 elever på C-nivå med 15 elever på D-nivå. Texternas syntax analyserades med fokus på ordföljd vid topikaliserade huvudsatser samt bisatser. LÄS MER