Sökning: "processbarhetsteorin"

Visar resultat 21 - 25 av 79 uppsatser innehållade ordet processbarhetsteorin.

  1. 21. PT-nivåer på SFI : I jämförelse med grammatikbedömning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ann-Sofie Fridell; [2019]
    Nyckelord :SFI; processbarhetsteorin; grammatikbedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att beskriva vilken grammatisk språknivå elever uppnår på kurs B, C och D på SFI inom ramen för studieväg 2. Grammatisk språknivå beskrivs och analyseras med utgångspunkt i processbarhetsteorin och elevernas uppnådda PT-nivå i fri produktion jämförs med elevers grammatikbedömningar. LÄS MER

  2. 22. Morfologisk utveckling hos andraspråkselever med varierande bakgrundsfaktorer

    M1-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Beatrice Gilljam; [2019]
    Nyckelord :andraspråksutveckling; processbarhetsteori; skolbakgrund; ankomstålder; litteracitetsrelaterade kunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att med hjälp av en analysmodell baserad på processbarhetsteorin (Pienemann, 1998) jämföra andraspråkselever grammatiska utvecklingsnivå i förhållande till olika bakgrundsfaktorer. Eleverna studerade SVA1 på en gymnasieskola i södra Stockholm med varierande skolbakgrund och vistelsetid i Sverige. LÄS MER

  3. 23. ”Sverige är ett avlångt land” – en studie om lärandemål och bedömningspraktiker på språkintroduktion

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Yvonne Jacobsson; [2018-06-12]
    Nyckelord :Bedömningspraktiker; språkintroduktion; nationella prov; lärandemål; sambedömning; kamratbedömning; nyckelstrategier; performansanalys; processbarhetsteorin; Bygga svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna både kvantitativa och kvalitativa studie har varit att empiriskt undersöka dels hur och mot vilka lärandemål bedömning av elevers kunskaper i ämnet svenska som andraspråk på språkintroduktion sker, och dels ta del av vad lärare anser om bedömningspraktiker och lärandemål i ämnet svenska som andraspråk på programmet. För att undersöka detta har jag som metod genomfört semistrukturerade intervjuer med fyra lärare samt lagt ut en enkät i sociala medier, vilken har besvarats av 25 personer – alla verksamma på introduktionsprogrammet språkintroduktion. LÄS MER

  4. 24. Flerspråkiga elever med språklig sårbarhet och grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teresa Laurisch; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grammatik; Intervention; Processbarhetsteori; Språkstörning;

    Sammanfattning : Laurisch, Teresa (2018). Flerspråkiga elever som uppvisar grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt? Speciallärarprogrammet med inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 25. Som ett språk på rosor : En studie om hur dans på fritiden korrelerar med andraspråksinlärning av den svenska ordföljden

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Kajsa Nordmark; [2018]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; andraspråksinlärare; dans; fysisk aktivitet; processbarhetsteorin; svenska; ordföljd;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om dans på fritiden korrelerade med andraspråkstalares språkfärdighet på svenska, och specifikt deras hantering av den svenska ordföljden. 49 andraspråksinlärare genomgick ett språkfärdighetstest och besvarade en enkät rörande dansvanor, fysisk aktivitet och andra faktorer som sägs påverka andraspråksinlärning. LÄS MER