Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Utomhuspedagogik i fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Den här studien undersöker lärares beskrivning av utomhuspedagogik i skolskogen i fritidshemmet. Vad som möjliggör och hindrar användningen av skolskogen i fritidshemmet samt förutsättningarnas påverkan. Vår studie har det sociokulturella perspektivet och pragmatismen som teoretisk grund. LÄS MER
2. Processkrivning i skrivundervisningen – En kvalitativ studie av två lärares undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : I uppsatsen redogörs för en kvalitativ studie där data som samlats in under klassrumsobservationer och lärarintervjuer som genomförts med två svensklärare på gymnasiet analyseras. Syftet med undersökningen är att få kunskap om hur processkrivning kan aktualiseras i undervisningen och få insikt om dess fördelar och begränsningar. LÄS MER
3. En färd ner i problemlösningens kaninhål : En kvalitativ studie om problemlösning som metod vid svensk matematikundervisning i årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Problemlösning som metod vid svensk matematikundervisning är förhållandevis väl beforskat. Emellertid finns det endast ringa kunskap om hur svenska lärare beskriver sin egen undervisning där problemlösning förekommer. Det har även visat sig att lärare skapar uppgifter som ofta inte är tillräckligt utmanande för elever. LÄS MER
4. Ett öppet undersökande arbetssätt i biologiundervisningen i årskurs 4-6 : En studie om lärares attityder och tankar baserat på arbetslivserfarenhet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : NO-undervisningen idag ställer stora krav att lärarna ska erbjuda eleverna möjligheter att utveckla sina förmågor inom NO. I grundskolans årskurser 4-6 tilldelas de naturorienterande ämnena få antal timmar vilket leder till att många lärare känner en tidspress inför att hinna med det centrala innehållet inom det angivna tidsutrymmet. LÄS MER
5. Återkoppling i dansundervisning på idrottslektioner : Multimodal analys av en fallstudie
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med studien är att utifrån hur återkoppling beskrivs i litteraturen, undersöka effektiv återkoppling i verkligheten för att beskriva återkopplingssituationer. Arbetet genomfördes genom att idrottslektioner med undervisning i dans i åk 7-9 observerades och interaktionen analyserades. LÄS MER