Sökning: "processnivå"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet processnivå.

  1. 1. Datadriven affärsanalys som underlag för en högre grad av beslutskvalitet : En fallstudie inom IKEA Karlstad

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Robert Landgren; [2023]
    Nyckelord :Datadrivna affärsanalyser; beslutsfattande; beslutskvalitet; data; big data; business intelligence; affärsanalys; digital mognadsgrad; fallstudie;

    Sammanfattning : I en utmanande tid för detaljhandeln är beslut som fattas av högre betydelse, vilket medför att redan tillgängliga resurser är viktigare att tillvarata för att supportera beslutsfattandet. Verksamheters data är enligt många en stor tillgång genom datadrivna affärsanalysers möjligheter att åstadkomma de mer välgrundade beslutsunderlag som definierar en högre grad av beslutskvalitet. LÄS MER

  2. 2. Muntlig matematisk kommunikation : En kvalitativ studie om muntlig feedbacks inverkan på elevers matematiska resonemangsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elias Stål; [2023]
    Nyckelord :Feedback; återkoppling; muntlig kommunikation; matematiska resonemang; matematik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur muntlig feedback används inom matematikundervisning i årskurs 4–6 samt vilken inverkan den muntliga feedbacken har på elevernas matematiska resonemangsförmåga. Det har varit centralt i denna studie att jämföra vilken effekt den muntliga feedbacken har på elevernas resonemangsförmåga till följd av vilken feedbacknivå den riktas mot. LÄS MER

  3. 3. Hur lärare beskriver sitt arbete med återkopplingpå elevtexter i svenskämnet : En kvalitativ intervjustudie om hur grundskolelärare beskriver sitt arbete med återkoppling på elevtexter i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Daniel Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Återkoppling; grundskolan; elevtexter; svenska;

    Sammanfattning : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare beskriver sitt arbete med återkoppling på elevtexter i svenskämnet. Syftet med den här studien är att få mer kunskap om hur lärare behöriga att undervisa i grundskolans år 4–6 arbetar med och resonerar kring den återkoppling de ger elever när de bedömer deras texter i svenskämnet. LÄS MER

  4. 4. Skriftlig matematisk kommunikation : vilka aspekter bedöms, hur värderas aspekterna samt vilken typ av återkoppling ges av lärare i åk 7-9

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Malin Sohna Mboob; [2022]
    Nyckelord :matematik; kommunikation; bedömning;

    Sammanfattning : Bedömningen i matematik på högstadiet omfattar en mängd kunskapskrav, ett av dessa är elevernas kommunikationsförmåga. Syftet med denna undersökning är att ta reda på vilka aspekter av elevernas skriftliga kommunikation som lärarna riktar sin uppmärksamhet mot och hur de värderar dessa aspekter men också vilken typ av återkoppling de ger till eleverna. LÄS MER

  5. 5. En studie i elevmotivation genom självreglerande lärande som metod för inlärning i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karina Wiebke Gehrke; [2022]
    Nyckelord :formative assessment; learner autonomy; Self-Determination Theory; motivation; language studies; language learner autonomy; SDT; intrinsic motivation; extrinsic motivation; learning motivation; self-regulation; student motivation; modern languages; language learning; formative feedback; self-regulated learning; effective learning; task level; process level; self-regulation level; feedback; long-term goals; learning goals; high school eligibility; curriculum; primary school; language choice; multilingual society; result-oriented curriculum; learning system; language skills; curriculum in modern languages; upper secondary school; motivation difficulty; motivation problem; German; lack of motivation; planning phase; implementation phase; self-reflection phase; metacognition; metacognitive strategy; metacognitive process; thought process; visible learning; controlled learning; autonomous self-regulation; sense of autonomy; social values; personal values; self-regulation style; identified regulation; integrated regulation; SDT; work method; self-reflection; goal setting; learning activity; formative; Motivation im Unterricht; Lernermotivation; Autonomie; Fremdsprachenunterricht; Formative Diagnostik; Lernerautonomie; Lernmotivation; Selbstregulation; Autonomie; Schülermotivation; moderne Sprachen; Sprachenlernen; formative Beurteilung; formatives Feedback; selbstgesteuertes Lernen; effektives Lernen; Freude am Lernen; Aufgabenebene; Prozessebene; Selbstregulationsebene; Feedback; Lernziele; Lehrplan; Grundschule; mehrsprachige Gesellschaft; ergebnisorientierter Lehrplan; Lernsystem; Sprachkompetenz; Lehrplan in Moderne Sprachen; Sekundarstufe II; Motivationsschwierigkeit; Motivationsproblem; Fach Deutsch; DaF; Motivationsmangel; Planungsphase; Umsetzungsphase; Selbstreflexionsphase; Metakognition; metakognitive Strategien; metakognitiver Prozess; Denkprozess; sichtbares Lernen; intrinsische Motivation; extrinsische Motivation; kontrolliertes Lernen; autonome Selbstregulation; Autonomiegefühl; soziale Werte; persönliche Werte; Selbstregulationsstil; identifizierte Regulation; integrierte Regulation; SDT; Arbeitsmethode; Selbstreflexion; Zielsetzung; Lernaktivität; lärandemotivation; självreglering; autonomi; elevmotivation; moderna språk; språkinlärning; formativ bedömning; formativ återkoppling; självreglerande lärande; effektivt lärande; glädje i undervisning; uppgiftsnivå; processnivå; självregleringsnivå; återkoppling; långsiktiga mål; lärandemål; gymnasiebehörighet; läroplan; språkvalslektion; grundskola; språkval; flerspråkig samhälle; resultatorienterad; lärosystem; språkkunskap; kursplan i moderna språk; högstadiet; motivationssvårighet; motivationsproblematik; tyska; motivationsbrist; planeringsfas; genomförandefas; självreflektionsfas; metakognition; metakognitiv strategi; metakognitiv process; tankeprocess; synligt lärande; inneboende motivation; yttre motivation; kontrollerad; autonom självreglering; extrinsisk motivation; intrinsisk motivation; autonomikänsla; sociala värden; personliga värden; självregleringsstil; identifierad reglering; integrerad reglering; SDT; arbetsmetod; självreflektion; målsättning; inlärningsaktivitet; formativ;

    Sammanfattning : Onödiga språkvalsbyten i moderna språk kan anses vara resultat av motivationsbrist kopplat till intrycket att glädje i språkvalsstudier inte leder till gymnasiebehörighet.  Denna studie ämnar undersöka och fördjupa kunskap om   a) samband mellan självreglering och elevmotivation, samt b) samband mellan glädje och motivation. LÄS MER