Sökning: "processorienterad skrivundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden processorienterad skrivundervisning.

  1. 1. Digitala verktyg i skrivprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Hanna Widman; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; the writing process; ChatGPT; Mural; PowerPoint; Writing pedagogy; Digitala verktyg; Skrivprocessen; ChatGPT; Mural; PowerPoint; Skrivundervisning;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur digitala verktyg praktiskt kan implementeras under skrivprocessen vid undervisning av hur man skriver en argumenterande text. Vidare har studien även som avsikt att ta reda på elevernas åsikter kring att använda digitala verktyg under skrivprocessen. LÄS MER

  2. 2. Digitala skrivprocesser - Hur skrivundervisning i svenska utformas för digitala skrivverktyg

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Olivia Eriksson; Emma Jacobsson; [2020]
    Nyckelord :processorienterad skrivundervisning; digitala skrivverktyg; analogt skrivande; mellanstadiet; digital kompetens;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur mellanstadielärare utformar processorienterad skrivundervisning för digitala skrivverktyg i svenska samt vilka möjligheter och begränsningar detta medför. I bakgrunden behandlas begreppen skrivprocess och digital skrivprocess samt likheterna och skillnaderna mellan dem. LÄS MER

  3. 3. ”Fakta är att det är sant” : En kvalitativ studie om faktatextskrivande i undervisningen och förberedelsen inför det nationella ämnesprovet i svenska åk 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofia Peters; [2015]
    Nyckelord :Non-fiction; Genre pedagogy; Process writing; the national test in Swedish; Faktatext; Genrepedagogik; Processorienterad skrivundervisning; nationella ämnesprovet i svenska;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how the teaching of non-fiction texts looks like in grade 3 in three different classes and how the students in these classes are being prepared for the subsample that tests the ability to write a non-fiction text in the national test in Swedish and Swedish as a second language. I have, based on the purpose, issued three question that form the basis of this study. LÄS MER

  4. 4. Skrivutvecklingsarbete i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Victor Bengtsson; [2012]
    Nyckelord :Bedömning; Explicit undervisning; Genrepedagogik; Grammatikundervisning; Kamratrespons; Modelltexter; Skrivutveckling; Skrivundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva och diskutera lärares attityder och tankar kring skrivutveckling samt deras syn på sin egen skrivundervisning. Forskningsfrågan lyder: Hur menar lärare, i grundskolans senare år, att de arbetar med elevernas skrivutveckling? Vilka metoder använder de och hur motiverar lärarna dessa? Forskningsfrågan, som främst har beskrivande ambitioner, besvaras genom kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med fyra svensklärare från en och samma skola. LÄS MER

  5. 5. Bloggtänk och skrivlust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Moa Lind; [2011]
    Nyckelord :sociointeraktivt; blogg; processkrivning; motivation; skola; respons;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera fyra gymnasieungdomars inställningar till skrivande och respons i skolan och på bloggar. I ämnesplanen för svenska som träder i kraft hösten 2011 står det bland annat att undervisningen i svenska ska ” stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling” samt ”syfta till att eleverna utvecklar sin förmåga att kommunicera i tal och skrift(…)”. LÄS MER