Sökning: "processorienterat skrivande"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden processorienterat skrivande.
1. Kamratrespons i högre utbildning : - att sätta texter i rörelse
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Many students who come to universities and colleges find it difficult to acquire a well-functioning academic language, especially in writing. This is confirmed in several studies (Ahlm m.fl. 2009, Ask, 2005, 2007, Hoel 2010). LÄS MER
2. Rödpennan är död : En sociokulturell studie av skrivundervisning i gymnasieskolan nu jämfört med då
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka om det går att se förändringar i gymnasieskolans skrivundervisning över en tidsperiod på tretton år. Den teoretiska utgångspunkten är ett sociokulturellt synsätt där dialogismens tankar är dominerande. LÄS MER
3. Fortsätt skriva istället för att skriva om!
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att få en inblick i de möjligheter som processorienterat skrivande kan medföra i gymnasieskolans svenskundervisning. Vårt intresse ligger främst i att studera en grupp elevers upplevelser av processorienterat skrivande i det specifika undervisningsförlopp som vi genomfört. LÄS MER
4. Responsarbete : ur elevernas synvinkel
L3-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Att elever lär med hjälp av dem som kommit längre i utvecklingen än dem själva finns det omfattande forskning om och även att responsarbete mllan elever borde ge ett positivt resultat i elevers skrivande. I den litteratur vi läst på Lärarprogrammet märker man att lärare, lärarutbildare oc forskare ställer sig positiva till responsarbete som en del i elevernas skrivprocess och utveckling. LÄS MER
5. Snipp, snapp, snupp... : Analys av ett processorienterat sagoprojekt i år 7
Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och kulturSammanfattning : Det här examensarbetet handlar om processorienterad skrivundervisning och om analys av elevtexter. Arbetet består dels av ett försök med processkrivning som undervisningsmetod i år sju men även av en analys av det textmaterial som undervisningen genererade. LÄS MER