Sökning: "producing companies"

Visar resultat 21 - 25 av 474 uppsatser innehållade orden producing companies.

  1. 21. Resurseffektiv automatisering i låg-volym-industrin : En rapport om det nuvarande läget för resurseffektivautomatisering inom låg-volym-tillverkande industrin

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Anton Fredrikson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Från den ständigt ökande automatiseringen inom den tillverkande industrin är det en sektor som har fallit efter, nämligen mindre till medelstora företag som producerar produkter med små seriestorlekar och hög variation. För dessa företag är automationsgraden idag fortfarande extremt låg i Sverige, på under 1%, och det saknas således erfarenhet. LÄS MER

  2. 22. Improving Image Classification using Domain Adaptation for Autonomous Driving : A Master Thesis in Collaboration with Scania

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Mikael Westlund; [2023]
    Nyckelord :Autonomous driving; Deep Learning; Domain Adaptation; Image classification; LiDAR; Transfer Learning; Självkörande fordon; Djupinlärning; Domain Adaptation; Bildklassificering; LiDAR; Överföringsinlärning;

    Sammanfattning : Autonomous driving is a rapidly changing industry and has recently become a heavily focused research topic for vehicle producing companies and research organizations. These autonomous vehicles are typically equipped with sensors such as Light Detection and Radar (LiDAR) in order to perceive their surroundings. LÄS MER

  3. 23. Sponsring, en marknadsföringsstrategi som inte utvärderas? : En kvalitativ studie om sponsringsarbeten och effektmätning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emil Ax; Hercules Öhlander; [2023]
    Nyckelord :Marketing strategy; Sponsorship; Sports; Sponsorship collaborations; Sponsorship objectives; Sponsorship effect; Marknadsföringsstrategi; Sponsring; Idrott; Sponsringssamarbeten; Sponsringsmålsättningar; Sponsringseffek;

    Sammanfattning : Bakgrund: När idrotten kommersialiserades så blev markandsföringsverktyget sponsring en central strategi för att kommunicera med marknaden. Idag används strategin av företagen för att nå målsättningar som ligger utanför den dagliga verksamheten. De flesta företag har målsättningar med sponsring, även om målen skiljer sig åt. LÄS MER

  4. 24. Framtagande av en prototyp som stöder ett mer hållbart konsumtionsbeteende gällande e-returer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Lara Johannesdottir; Tilde Berg; [2023]
    Nyckelord :E-returns; persuasive design; e-commerce; grounded theory; Sustainable Interaction Design; E-returer; persuasive design; e-handel; grundad teori; Sustainable Interaction Design;

    Sammanfattning : På grund av den ökade klädkonsumtionen inom e-handeln har antalet digitala returer ökat markant, vilket har bidragit till ohanterbara mängder returer för återförsäljare inom e-handeln. En stor mängd av dessa returer slängs eller bränns upp och orsakar på så sätt negativ påverkan på miljön. LÄS MER

  5. 25. Investigation into methods for N-trifluoromethylation of a key intermediate in the synthesis of an SGLT1 inhibitor and potential starting point for anti-diabetes drugs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Preparativ läkemedelskemi

    Författare :Alfred Larsson; [2023]
    Nyckelord :SGLT; SGLT1; diabetes; trifluoromethyl; N-trifluoromethylation;

    Sammanfattning : Sodium-glucose transporters (SGLTs) are a group of membrane proteins involved in regulating blood-glucose levels. Compounds which inhibit SGLTs are therefore of interest in the development of new treatments for diabetes. LÄS MER