Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Environmental impact of the Swedish textile consumption : a general LCA study

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Jelina Strand; [2015]
    Nyckelord :Clothes; cotton; household; life cycle assessment; nylon; polyester; Swedish consumption; textile; viscose; wool; Bomull; hemtextil; kläder; livscykelanalys; nylon svensk konsumtion; textil; polyester; viskos; ull;

    Sammanfattning : In order to reach the Swedish environmental quality objectives, the Environmental ProtectionAgency has expressed a desire that consumption must be highlighted. The difficulty of assessingthe environmental impact of consumption lays in various calculation approaches, but one way toillustrate consumption is life cycle assessment (LCA). LÄS MER

  2. 22. Att dela eller inte dela? : Vad som möjliggör respektive förhindrar produktdelningssystem

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Erik Gråd; Sonny Riis; [2014]
    Nyckelord :Product sharing systems; Collaborative consumption; Produktdelningssystem; Kollaborativ konsumtion;

    Sammanfattning : Product sharing systems is recently starting to become a more common phenomenon. Carpools exist in more than 40 Swedish towns and both Stockholm and Gothenburg have established bicycle sharing systems. Other products for which sharing systems have been established throughout Sweden are clothing and tools. LÄS MER

  3. 23. Butikskommunikation av textilier producerade i Sverige

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Josefina Johansson; Märta Sigurdsson; Frida Söderström Brand; [2014]
    Nyckelord :Butikskommunikation; slow fashion; hållbart mode; hållbar marknadsföring; närproducerat; svensk textilindustri;

    Sammanfattning : Enligt undersökningar konsumeras allt mer kläder i Sverige, samtidigt som konsumenters efterfrågan på mer hållbara och miljömedvetna produkter ökar. Det är företagens uppgift att uppmärksamma konsumenten om de bättre alternativ som finns, ur ett miljöperspektiv, och det är upp till dem att tydliggöra sin position på marknaden samt göra sig mer synliga. LÄS MER

  4. 24. Starta eget företag : Garage: från idé till verklighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :AMANDA LJUNGSVIK; [2014]
    Nyckelord :produktutveckling; Textil produktutveckling och entreprenörskap; affärsidé; starta eget företag;

    Sammanfattning : Att genomföra en affärsidé i praktiken, det är i korthet vad denna uppsats avhandlar. Syftet är att undersöka processen med att starta upp ett mindre företag från grunden. Från vision till förverkligande. Det finns många aspekter att ta i beaktande innan man går från idé fas till verklighet. LÄS MER

  5. 25. Hur värderar vi egentligen det funktionella och emotionella värdet hos olika produkter?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Elsa Unenge; Sarah Martinsson; [2013]
    Nyckelord :emotionellt; funktionellt; produkt; dimension; värde; kön; Social Sciences;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns ett överskott på produkter. Därmed tas produkters funktionella värde mer för givet och det emotionella värdet spelar istället en stor roll i valet av produkt. Huvudsyftet med denna studie blev att undersöka individers emotionella och funktionella värderingar av produkterna schampo, mobiltelefon och kläder. LÄS MER