Sökning: "produktutveckling inom turism"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden produktutveckling inom turism.

  1. 1. Planering och zonering av friluftsliv och ekoturism: Kristianstad Vattenrike

    Kandidat-uppsats, Sektionen för humaniora (HUM)

    Författare :Thomas Mogren; [2013]
    Nyckelord :ecotourism; sustainable tourism; protected area; biosphere reserve; recreation opportunity spectrum ROS; planning for outdoor recreation; destination development; Ekoturism; Hållbar turism; Skyddad natur; biosfärområde; recreation opportunity spectrum ROS; friluftslivsplanering; destinationsutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie beskriver jag problemet hur planering och zonering av destinationer för friluftsliv och ekoturism kan göras. Genom att utveckla och analysera teori och resultat abduktivt har analys och slutsats utvecklats med Kristianstad Vattenrike som utvalt studerat område. LÄS MER

  2. 2. Turism och handel i relation - samverkan som injektion. En fallstudie om hur Helsingborgs aktörer samverkar kring utvecklande av destinationens shoppingturism

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Pamela Persson; Malin Sylvén; [2010]
    Nyckelord :shoppingturism; destination; turistprodukten; samverkan; turism; handel; marknadsföring; nätverk; samarbete; coopetition; samhällsutveckling; affärsutveckling; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problem: Relationen mellan turism och handeln är tydlig men trots detta har det inte forskats tillräckligt kring ämnet och då shoppingturism är av stor betydelse för många destinationer behövs det mer djupgående resonemang om begreppet. Ur ett destinationsperspektiv inkluderar shoppingturism en mängd viktiga aktörer, exempelvis kommun, köpmannaföreningar samt externa handelsaktörer. LÄS MER

  3. 3. Produktutveckling - från idé till genomförande : skillnader i arbetsprocess mellan små och stora resebyråer

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för Företagsekonomi

    Författare :Bonnie Evelina Stoltz; Pamela Becerra; [2009]
    Nyckelord :Resebyråer; turism; produktutveckling; arbetsprocess; idégenerering; resor; resande; reseföretag; turismföretag; resbyrå; resbyråer; Ving; Apollo; Läs Res; Travelnet Gotland; Gotland; mindre företag; större företag; små företag; stora företag; resmål; resekoncept; tjänsteutveckling; tjänstutveckling;

    Sammanfattning : Tourism has been an expanding market since the first travel agency started in the middle of the 18’Th century, and today it is a global industry, with intensified competition and high demands from the customers. Product development is therefore one of the most important aspects for successful companies, and scientists also agree that the first stages in product development are the most critical. LÄS MER