Sökning: "profession och skola"

Visar resultat 1 - 5 av 190 uppsatser innehållade orden profession och skola.

  1. 1. Det kompletterande Fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lukas Funke; [2023-12-07]
    Nyckelord :fritidshem; skola; leisure time center; integrering; fritidshemmets historia;

    Sammanfattning : The school and leisure time centers have been separated in Sweden historically, but there has been a change in that. Over the past thirty years there has been an integration between the two units. Leisure time centers have moved into school and the activities have moved towards more of a learning opportunity than before. LÄS MER

  2. 2. ”När det handlar om prioriteringar drar vi alltid det kortaste strået liksom”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Eriksson; Martina Ståhl Thulin; [2023-10-23]
    Nyckelord :Profession; Samverkan; Yrkesroll Yrkesidentitet; Autonomi Auktoritet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur fritidsläraren ser på sin yrkesroll, samt hur samverkan ser ut mellan fritidsläraren och övriga lärarkategorier. Studien har även berört hur och om fritidsläraren prioriteras i sin yrkesroll av skolledningen samt i kollegiet. LÄS MER

  3. 3. (O)rättvist, (o)tydligt och (o)jämlikt : En intervjustudie om lärares förhållningssätt till förstelärarreformen 10 år efter dess införande

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Fernando Cevallos Morales; [2023]
    Nyckelord :Förstelärare; skolutveckling; skola; intervju; lärare;

    Sammanfattning : In this study, a number of teachers' attitudes towards first teachers are examined, a special role that is appointed by the head of school in which the purpose is to develop school operations. Five teachers were interviewed in this study with the goal of sharing their experiences and what challenges and merits they believe the first teacher position provides, ten years after this reform was implemented in Swedish schools. LÄS MER

  4. 4. “Men vad är egentligen samverkan?” : En studie kring klasslärare, fritidslärare och outbildad fritidspersonals förståelse och beskrivning av samverkan i deras verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Matilda Gustafsson; Samuel Hennings; [2023]
    Nyckelord :Samverkan; samverkanskultur; definition; förutsättningar; professionsutövare; makt; narrativ; fritidslärare grundlärare i fritidshem fritidspedagog; klasslärare grundlärare åk F-3; outbildad fritidspersonal;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att se hur yrkesverksamma inom skola och fritidshem beskriver samverkan och hur det tar form i deras verksamhet. Vi ville se om definitionen av begreppet samverkan och beskrivningen av den skilde sig mellan klasslärare, fritidslärare och outbildad personal inom fritidshemmet. LÄS MER

  5. 5. Är vi inte i skolan för att lära oss? : En gymnasielärares reflektion kring kunskap, skönlitteratur och fronesis

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Lisa Ljungh Strömberg; [2023]
    Nyckelord :fronesis; skönlitteratur; den hermeneutiska dimensionen av fronesis; bildning; tolkning; uppmärksamhet; kunskap;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän vid Centrum för praktisk kunskap har jag undersökt min känsla av kluvenhet och frustration i mitt yrke som gymnasielärare i svenska. Dessa känslor gestaltas i två möten med elever, ett möte med en klass då jag presenterar ett nytt romanprojekt och ett med eleven Lilly som inte hinner med att lära sig i sin egen takt, utan tvingas ta bort kurser för att orka med. LÄS MER