Sökning: "professionalisering"
Visar resultat 21 - 25 av 301 uppsatser innehållade ordet professionalisering.
21. From Clonas to Limenius : A diachronic investigation of the prosodion-genre
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historiaSammanfattning : This study aims to define stylistic aspects of the prosodion-genre from the 7th–2nd century BCE, as well as the dominant features in terms of the genre’s categorization, and to determine howand why these changed over time and the role Hellenistic scholars played in this development. The study incorporates material from the genre’s origins until the performance of Limenius’ Paean and Prosodion, as well as relevant scholia. LÄS MER
22. Vilken överdokumentation? : En kvalitativ studie om förskollärares dokumentations - och administrationsarbete och dess anknytning till professionalisering och tidsbrist
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/StatsvetenskapSammanfattning : Drawing inspiration from the authors own term paper, this thesis examines the documentational and administrative workload of Swedish pre-school teachers. The focus being on its relationship with New Public Management, professionalization, deprofessionalization, and pre-school teachers' experiences of time constraints. LÄS MER
23. “Från lek, till allvar” - En kvalitativ studie om hur ledarskap professionaliseras i svenska fotbollsföreningar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur ledarskap professionaliseras i fotbollsföreningar i Sverige, samt om graden av professionaliserat ledarskap skiljer sig mellan föreningarna och divisionerna. Vi utförde 14 kvalitativa intervjuer med ledare i fotbollsföreningar verksamma från Allsvenskan ner till Division 5. LÄS MER
24. I sitt rätta element? : Specialpedagogers och speciallärares professionalisering 2007- 2021
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att utveckla kunskap om skolans speciallärares och specialpedagogers (specialprofessioners) professionalisering mellan 2007 och 2021. Metoden är en kvalitativ textanalys av Lärarförbundets tidning Specialpedagogik och studien har en deduktiv ansats med induktiva inslag. LÄS MER
25. Jag vill bli tagen på allvar i min yrkesroll : En studie om hur förskollärares professionella identitet definieras och konstrueras
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om hur förskollärares professionella identitet definieras och konstrueras genom språkliga begrepp, uppfattningar om förskolans uppgifter och uppdrag samt personalens utbildningsgrad, utifrån förskollärare och vårdnadshavare. Vi gör en historisk tillbakablick på olika definitioner av förskolans verksamhet och dess yrkesverksamma. LÄS MER