Sökning: "professionalitet"

Visar resultat 11 - 15 av 308 uppsatser innehållade ordet professionalitet.

  1. 11. På spaning efter den professionalitet som flytt : En hermeneutisk intervjustudie om didaktiska utmaningar för ett religionsämne i förändring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Arvid Lindblom; [2023]
    Nyckelord :Didactics; religion; teachers; Sweden; Swedish; professionalism; wonder; hermeneutics; interview; qualitative; circumstances; inhibition; middle school; high school; Didaktik; religion; lärare; Sverige; svenska; professionalism; förundran; hermeneutik; intervju; kvalitativ; förutsättningar; hämmande; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : This study seeks to contribute to a deeper understanding of whether religion teachers, specifically teachers in Swedish year 7–9 and Gymnasium (Middle School and High School-equivalent), feel inhibited in their didactic development. In addition, this study seeks to provide an insight into how religion teachers define “teacher professionalism” on a theoretical level, as well as the attitude of religion teachers towards the implementation of new didactical methods and opportunities, exemplified by the concept of “wonder”. LÄS MER

  2. 12. Förlusten av animalitet : En undersökning av det levande i och bortom ett människodjurs yrkesliv

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Åse Teiner; [2023]
    Nyckelord :practical knowledge; animality; human animality; animalistic professional practice; posthumanism; diffraction; agential realism; education; digital education; dog; praktisk kunskap; animalitet; mänsklig animalitet; animalistisk yrkesutövning; posthumanism; diffraktion; agentiell realism; utbildning; digital utbildning; hund;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä utforskar begreppet animalitet som en aspekt av det levande som människan delar med andra djur. Essän tar sin utgångspunkt i en protest mot hur människan som djur begränsas inom yrkeslivet. LÄS MER

  3. 13. Äldre personers upplevelser av mötet med sjuksköterskan vid omvårdnad av svårläkta sår i primärvården : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Erica Rehn; Katarina Söderberg; [2023]
    Nyckelord :Aged; Nursing Care; Primary Health Care; Qualitative design; Wounds; kvalitativ design; omvårdnad; primärvård; svårläkta sår; äldre;

    Sammanfattning : Bakgrund  Med stigande andel äldre i befolkningen och ett ökat antal personer med kroniska sjukdomar förväntas förekomsten av svårläkta sår att öka. Sårbehandling är en av de vanligaste arbetsuppgifterna för sjuksköterskor i primärvården och kan pågå från månader till flera år. LÄS MER

  4. 14. Vård utan bias — spelar kön roll? : Sjuksköterskans roll i kvinnors särbehandling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Leo Andersson; [2023]
    Nyckelord :Androcentrism; discrimination; gender bias; health care; standpoint theory; Androcentrism; diskriminering; genus; könsbias; standpoint theory;

    Sammanfattning : Bakgrund: Könsdiskriminering påverkar kvinnors liv, ekonomi och hälsa, över hela världen. Hälso- och sjukvården har en etisk obligation att likvärdigt behandla patienter och framförallt sjuksköterskan via dess koder och professionalitet. LÄS MER

  5. 15. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER