Sökning: "professionell handledning pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden professionell handledning pedagogik.

  1. 1. Är du redo? En studie om blivande lärare i fritidshem och deras tilltro till självförmåga inför det dubbla uppdraget och en kluven yrkesprofession.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Carlsson Evelina; Wallsten Ann; [2022-03-15]
    Nyckelord :Självförmåga eng. self-efficacy ; professionell identitet; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats har varit att undersöka hur blivande lärare i fritidshem beskriver sin tilltro till självförmåga inför sitt kommande yrkesliv. Då vi har valt att arbeta med vår studie utifrån att det är ett dubbelt arbetsuppdrag som väntar; både som lärare i fritidshem men också som ämneslärare har vi också bearbetat vårt material utifrån begreppet professionell identitet. LÄS MER

  2. 2. Boendestödjaren : En kvalitativ studie om boendestödjarens upplevelse av sin yrkeskompetens i arbetet med vuxna med psykiska funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Wilma Bolmgren; Olivia Frödeberg; [2021]
    Nyckelord :Boendestöd; Boendestödjare; Psykisk funktionsnedsättning; Yrkeskompetens;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar till att undersöka boendestödjarens upplevelse av sin yrkeskompetens i arbetet med vuxna med psykiska funktionsnedsättningar samt hur yrkeskompetensen kan påverkas enligt boendestödjaren. Metodologisk utgångspunkt är hermeneutiskt tradition. LÄS MER

  3. 3. På spaning efter ett arbetslags kollektiva lärande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Gunilla Ståhlfors; [2016-05-20]
    Nyckelord :mötespraktik; kollektivt lärande; professionell utveckling; aktionsforskning; narrativ; kritisk hermeneutik; tolkning; kommunikation; mimesis;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens övergripande syfte är att genom aktionsforskning synliggöra hur ett nytt arbetssätt kan komma att utveckla ett arbetslags förståelse för sin egen mötespraktik. Men också att utveckla en förståelse för hur ett arbetslags pedagoger förstår med hjälp av varandra, vilket förväntas leda till nya beteende- och handlingsstrukturer i den rådande mötespraktiken och få betydelse för framtida utvecklingsarbeten. LÄS MER

  4. 4. ”Det blir ju aldrig riktigt på riktigt” : En undersökning av lärarstudenters uppfattningar av verksamhetsförlagd utbildning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Adam Ahlvik; Robin Blossing; [2016]
    Nyckelord :Verksamhetsförlagd utbildning; vfu; utbildning; handledning; teori; praktik;

    Sammanfattning : Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är ett viktigt inslag som år 2001 ersatte den tidigare praktiken i lärarutbildningen. Genom professionell handledning från en verksam och handledarutbildad lärare (handledare) ska studenterna få chansen att träna på det de lärt sig på högskolan ute i riktiga skolverksamheter för att på så vis utveckla sin framtida yrkesroll. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogen som professionell samtalspartner. Förskollärares uppfattningar om samtalsmodeller och handledningens påverkan i det egna arbetet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Axhamn; [2013-02-28]
    Nyckelord :pedagogisk handledning; specialpedagog; förskolan;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet för studien var att undersöka förskollärares uppfattning om specialpedagogen som professionell samtalspartner i arbetet med att skapa en förskola för alla. Centrala frågeställningar Vilka erfarenheter av specialpedagogen som professionell samtalspartner fanns hos informan-terna? Hur upplevdes handledningen? Vilka metoder upplevdes mest verksamma för den egna kunskapsutvecklingen och (för)skolutvecklingen när det gällde att skapa en förskola för alla? Teori: Studien var från början helt kvantitativ. LÄS MER