Sökning: "professionell pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden professionell pedagog.

  1. 1. Varför är vi inte mer närvarande med barnen? Strukturerad barngruppstid och kollegiala dialoger för förändrad och förbättrad närvaro i barngruppen.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helen Zetterberg; [2023-07-04]
    Nyckelord :förskola; närvarande pedagog; relationell pedagogik; aktionsforskning; personlig; professionell och politisk kunskapsdimension;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur den iscensatta aktionen av strukturerad barngruppstid och kollegial dialog bidragit till att pedagogerna blivit mer närvarande pedagoger i förskolepraktiken. Frågeställningen söker svar på hur pedagogerna beskriver sig som mer närvarande pedagoger i förhållande till sin person, sin professionalitet och politiska ramar. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i förskolans undervisning : Rektorers syn på professionell undervisning med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Persson; Lenita Pettersson; [2022]
    Nyckelord :undervisning; förskola; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Sammanfattning Digitaliseringen inom svensk förskola utvecklas i en rasande fart vilket medför en ökad efterfrågan på digital kompetens hos pedagogerna. Flertalet studier visar att pedagoger efterfrågar stöd och kunskaper i hur de digitala verktygen kan användas i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. "Jag är pedagog, inte ekonom" - En kvalitativ studie om upplevda svårigheter i samband med rekonstruktion av professionell identitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ida Broman; Gustav Gustafsson; Elin Perströmer; Jennifer Ryd Johansson; [2022]
    Nyckelord :identitet; professionell identitet; rekonstruktion; alteritet; rektorer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: “Jag är pedagog, inte ekonom” - En kvalitativ studie om upplevda svårigheter i samband med rekonstruktion av professionell identitet Seminariedatum: 2 juni 2022 Kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Ida Broman, Gustav Gustafsson, Elin Perströmer och Jennifer Rydh Johansson Handledare: Nadja Sörgärde Fem nyckelord: identitet, professionell identitet, rekonstruktion, alteritet, rektorer Forskningsfråga: Hur upplever individer processen att rekonstruera sin professionella identitet och vilka svårigheter följer med denna process? Syfte: Studien syftar till att öka förståelsen för hur individer upplever processen av att rekonstruera sin professionella identitet i samband med organisationsförändring. Vi har också för avsikt att undersöka vilka svårigheter som är framstående i detta arbete. LÄS MER

  4. 4. Det oföljsamma barnet : En kritisk diskursanalys av pedagogers tal om emotionella avvikelser hos barn i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Caroline Ljungberg; [2021]
    Nyckelord :Child health; Discrimination; Inclusive education; Professional vision; Stigmatization; Barnhälsa; Diskriminering; Inkludering; Professionell blick; Stigmatisering;

    Sammanfattning : Nya examensmål har nyligen utformats för samtliga förskollärarutbildningar i Sverige. Dessa trädde i kraft den första januari i år, 2021, efter att regeringen konstaterat att skolan måste möta barn i neuropsykiatriska svårigheter, som exempelvis ADHD, på ett bättre sätt genom utökad kompetens på området. LÄS MER

  5. 5. "Alla behöver ju närhet" : En kvalitativ studie om barnskötares och förskollärares förhållningssätt till fysisk närhet mellan pedagog och barn på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Näslund; Agnes Fahlander; [2021]
    Nyckelord :fysisk närhet; omsorgsetik; förskola; pedagogik; intervju;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka barnskötares och förskollärares beskrivna förhållningssätt till fysisk närhet mellan pedagog och barn på förskolan. Studien utgår från forskningsfrågorna: Var går gränsen mellan professionell och privat fysisk närhet?, Hur beskriver barnskötare och förskollärare att de förhåller sig till barns behov av fysisk närhet? och Skiljer sig barnskötares och förskollärares beskrivna förhållningssätt åt och vad kan man dra för slutsatser utifrån det?. LÄS MER