Sökning: "professionell uppfattning"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden professionell uppfattning.

  1. 1. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Aurelia Kisseih; [2023-05-24]
    Nyckelord :minoritetsstress; prestationsångest; förväntning; föreställning; mental träning; kristallmeditation; soundterapi; musikterapi;

    Sammanfattning : I åttonde klass gjorde vi en studieresa på Lindhagaskolan till Polen. Jag kommer inte ihåg så mycket av koncentrationslägren, utan mer några incidenter varav en, när en gumma kom fram och gapade ivrigt “picture picture”. Hon ställde sina två barn bredvid mig och började knäppa kort. LÄS MER

  2. 2. Neutralitetens spänningar på biblioteket : Bibliotekariers perspektiv på professionsvärden, ställningstaganden och politiskt engagemang

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Ellen Vestlund; [2023]
    Nyckelord :Neutrality; librarians; professional values; professional ethics; public officials; Neutralitet; bibliotekarier; professionsvärden; professionsetik; tjänstepersoner;

    Sammanfattning : Utifrån en pågående neutralitetsdebatt inom biblioteks- och informationsvetenskap är studiens syfte att undersöka bibliotekariers uppfattning av neutralitet som professionsvärde, detta utifrån huruvida bibliotekarier uppfattar eventuella spänningar mellan deras professionella yrkesidentitet och ett aktivt politiskt engagemang. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer har genomförts med bibliotekarier. LÄS MER

  3. 3. Analys av lösningsmetoder för stranderosion : fokus på Ystad kommun

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Sandra Olsson; [2023]
    Nyckelord :stranderosion; erosion; erosionsskydd; Ystad kommun; strandfodring; växtbaserade lösningar; stenskoning; vågbrytare; hövdingar;

    Sammanfattning : Stranderosion är ett världsomspännande problem som drabbar kuster och strandsträckor som är betydelsefulla för människan och naturen. Detta i kombination med havsnivåhöjningar, som bidrar till större konsekvenser av erosion, gör det viktigt att kunna hitta inte bara den bästa lösningen på stranderosion utan också den mest miljövänliga. LÄS MER

  4. 4. Att vara eller att inte vara journalist : En kvalitativ studie om svenska journaliststudenters uppfattning av professionell identitet i det journalistiska fältet

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Lisa Hjelm; [2023]
    Nyckelord :Sweden; education; journalism students; professional identity; professional ideology; field theory; the journalistic field;

    Sammanfattning : This thesis examines how Stockholm-based journalism students perceive journalistic professional identity during their education. The purpose of this thesis is thus to expand the knowledge of how Swedish journalism students give meaning to their future work in an increasingly changeable labor market. LÄS MER

  5. 5. Det spretiga uppdraget : En kvalitativ studie om specialpedagogens yrkesroll i förskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Camilla Grahm; Anna Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; jurisdiktion; kontextuell; otydlighet; professionsteori; specialpedagog; uppfattning; yrkesroll;

    Sammanfattning : Eftersom det inte finns några nationella riktlinjer för en specialpedagog i förskolan att utgå ifrån i sitt yrkesutövande så är det intressant att undersöka hur denna otydlighet utifrån befintliga lagar och styrdokument skulle kunna påverka uppfattningar om specialpedagogens yrkesroll i förskolan samt uppfattningar om specialpedagogens förutsättningar för adekvata arbetsområden i förskolan. I denna kvalitativa studie svarade rektorer, specialpedagoger och förskollärare på en E-postenkät, vilken ämnade att ge svar på vilka uppfattningar informanterna hade avseende specialpedagogens yrkesroll och arbetsområden i förskolan. LÄS MER