Sökning: "professionella bedömningar"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden professionella bedömningar.

  1. 1. Hemlöshetsbekämpning i Förändring : En kvalitativ studie om professionens syn på Bostad först och Bostadstrappan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Michael Risfjell; [2024]
    Nyckelord :Hemlöshet; bostadslöshet; bostad först; bostadstrappan; socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka metoden Bostad först ur professionens perspektiv för att bedöma dess effektivitet i att bekämpa hemlöshet i Sverige jämfört med den tidigare metoden Bostadstrappan. Genom att använda en kvalitativ metod, baserad på semistrukturerade intervjuer och en induktiv ansats, har studien undersökt implementeringen av Bostad först i svensk kontext. LÄS MER

  2. 2. “Sånt man lär sig underarbetets gång” : En fenomenologisk studie av sjuksköterskans praktiska kunskap i de komplexa omvårdnadssituationerna

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Tiina Pyykkö Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Nurse; experiences of; tacit knowledge; Sjuksköterska; erfarenheter; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Patienterna blir allt äldre och deras komplexa akuta och kroniska ohälsotillstånd kräver specifik bedömning och vård av omvårdnadspersonalen. Utveckling av sjuksköterskans praktiska yrkeskunskap är en lång process samtidigt som nya sjuksköterskor upplever att klyftan mellan teori- och praktisk kunskap är stor. LÄS MER

  3. 3. Bedömningens roll i engelskämnet : En undersökning av engelsklärares uppfattningar om ändamålsenliga bedömningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olle Andersson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien har undersökt engelsklärares uppfattningar av ändamålsenliga bedömningar. Den gjorde det genom två huvudsakliga forskningsfrågor: Hur beskriver engelsklärare att de arbetar med förhållandet mellan undervisning, bedömning, dokumentation, betygsättning? Hur ser engelsklärare på förhållandet mellan formativ respektive summativ bedömning? Studien använde sig av en metodik som byggde på grundad teori, och använde semistrukturerade intervjuer för att samla in data om engelsklärares uppfattningar. LÄS MER

  4. 4. Antagandet om fortsatt drift : En kvalitativ studie som belyser revisorers resonemang och arbetssätt vid fortlevnadsbedömning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Albert Uddström; Robert Lidhammar; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En revisor står inför flertalet omfattande och komplexa beslut som i sin tur påverkar olika intressenter och aktörer. Fortlevnadsbedömningar är i sin tur en kritisk del av arbetet. Kritik har genom åren riktats mot revisionsbranschen och dess oförmåga att utfärda fortlevnadsvarningar. LÄS MER

  5. 5. Använder du verktyg eller används du som ett verktyg? : En intervjustudie om samarbete mellan specialpedagoger och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Akterin Alexander; [2023]
    Nyckelord :Funktionell dumhet; intervjustudie; mikropolitik; specialpedagoger; ämneslärare;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att utforska hur lärare och specialpedagogers samarbetar. Vidare syftar texten till att utforska hur skolans organisation kan påverka samarbetet. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med tre lärare och två specialpedagoger. LÄS MER