Sökning: "professionella"

Visar resultat 1 - 5 av 2582 uppsatser innehållade ordet professionella.

  1. 1. Sjuksköterskors upplevelser av att vårda patienter i sent palliativt skede : en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Dalia Hellmark; Leila Oghabneshin; [2022]
    Nyckelord :sjusköterskans upplevelser; livets slutskede; palliativ vård; kvalitativ analys; omvårdnad; litteraturstudie.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskor kommer någon gång under sitt yrkesliv möta patienter som är i livets slutskede, vilket innebär ett stort ansvar och en stor händelse. Att främja livskvalitet och lindra lidandet är en viktig del av omvårdnaden men även att vara nära, har en god kommunikation och stödja patienten och närstående är viktiga delar som ligger i sjuksköterskans uppgift. LÄS MER

  2. 2. När lärare ska utveckla sin professionella digitala kompetens

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Anna Mårten Axelsson; [2021-11-30]
    Nyckelord :Professionell digital kompetens; kompetensutveckling; lärares lärande; DigCompEdu;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine how teachers view their development ofprofessional digital competence on the basis of a digital mapping tool and aplatform designed for the purpose and on the basis of the issues; how do you, withthe help of a digital mapping tool, facilitate and design learning for teachers todevelop professional digital competence (PDC) and how can you, with the help oflevel divisions in a digital mapping tool and together with teachers, facilitate anddevelop learning for teachers? The overall conclusion and key findings are that theparticipants in the study view positively, both the mapping tool and the platform’spotential to help them develop professional digital competence. To answer thepurpose, a combination of methods have been used, such as design-based researchand participatory design. LÄS MER

  3. 3. Ställföreträdares representation av 12- till 14-åriga klienter vid tvångsomhändertaganden - En undersökning av implementeringen av LVU:s bestämmelser om barnets bästa, barnets rätt att få sin inställning klargjord och barnets rätt att få sin vilja beaktad

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Allison Östlund; [2021-11-23]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur ställföreträdare för barn i LVU-mål hanterar gränsdragningen mellan barnets "subjektiva" vilja och dess "objektiva" intresse när de avgör vad som är bäst för barnet.Uppsatsen genomfördes i syfte att ta reda på i vilken utsträckning ställföreträdare för barn under 15 år tillämpade LVU:s bestämmelser i 36 och 1 § LVU i enlighet med lagstiftarens intentioner. LÄS MER

  4. 4. Kontroversiella frågor i samhällskunskap – relationers betydelse för undervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maria Jansson; Göran Nilsson; [2021-11-18]
    Nyckelord :kontroversiella ämnen; förmågor; relationer; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie uppmärksammar hur lärare upplever och reflekterar över den verklighet de möter i sitt arbete med kontroversiella frågor. Studien har utformats med en hermeneutisk ansats med syfte att förstå och tolka den verklighet som lärare upplever vid hanteringen av kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisningen. LÄS MER

  5. 5. LÄRARES REFLEKTIONER ÖVER SIN PROFESSIONELLA DIGITALA KOMPETENS

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Georgia Christov; [2021-11-04]
    Nyckelord :Lärares PDK Professionella Digitala Kompetens ; förskoleklass; TPACK; reflekterande samtal; pedagogik; digitala teknologier;

    Sammanfattning : Teachers have a central role in supporting students’ digital competence and therebyin the development of a sustainable digital society. Previous research implies thatteachers’ digital competence is more complex than in other professions. LÄS MER