Sökning: "professionellt bemötande i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden professionellt bemötande i skolan.

  1. 1. "Det finns inga magiska formler" : En systemteoretisk förståelse av det specialpedagogiska samarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Therese Isberg; Helena Wiesel; [2023]
    Nyckelord :Professionellt samarbete; elevhälsoteam; specialpedagog; specialpedagogik; lärare; skola; systemteori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om de faktorer som skapar framgång ilärares och specialpedagogers samarbete kring elever. Studiens frågeställningar är: “Vadanser specialpedagoger och lärare främjar sitt samarbete kring elever?” och “Hur förstårspecialpedagoger och lärare sitt och den andra partens ansvar för det specialpedagogiskasamarbetet?”. LÄS MER

  2. 2. Att påverka eller att bli påverkad : En studie om hur skolpersonals bemötande kan påverka skolgång och självutveckling hos elever med substansbruk

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ola Ingvarsson; [2022]
    Nyckelord :Socialpedagogik; professionellt bemötande; pedagogisk bemötande; normbrytande beteende; skolpersonals bemötande; utanförskap; narkotikabruk barn och ungdomar; symbolisk interaktionism.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ny kunskapsutveckling relaterad till berättelser om hur skolpersonal kan bemöta elever med substansbruk och hur dessa bemötande kan påverka deras möjligheter till utbildning samt självutveckling.  Studiens resultat baseras på kvalitativa intervjuer med tidigare högstadieelever som hade ett substansbruk när de gick på högstadiet och skolpersonal som har mött elever som har haft ett substansbruk. LÄS MER

  3. 3. ”Mitt jobb är att hitta lösningar”: Resursskolepersonals upplevelser och bemötande av konflikter och problemskapande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Johanna Larsson; [2017]
    Nyckelord :beteendeproblem; problemskapande beteende; konflikter; konflikthantering; bemötande; beteendeförändring; relationer; resursskola; personal; elever i behov av särskilt stöd; kvalitativ metod; Social Sciences;

    Sammanfattning : Managing conflicts and challenging behaviors among pupils is a significant part of everyday work for school staff. This study broadens the comprehension of the experiences the school staff had from approaching these situations. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers roll för barn med utagerande beteendeproblem i förskolan - En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sara Törner; [2016]
    Nyckelord :Brottsprevention; Tidiga insatser; Förskola; Pedagoger; Interaktion; Barn; Utagerande beteendeproblem; Utveckling;

    Sammanfattning : Tydliga kopplingar har länge kunnat göras mellan tidiga beteendeproblem och kriminella karriärer. Då tidiga insatser har visat sig vara långsiktigt lönsamma, har det brottsförebyggande arbetet ifrågasatts gällande vilka resurser som är aktuella. LÄS MER

  5. 5. Professionellt förhållningssätt och dess betydelse för elever i läs- och skrivsvårigheter - med fokus på skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jenny Persson; Jeanette Magnusson; [2014]
    Nyckelord :Framgångsfaktorer; KASAM; läs- och skrivsvårigheter; pedagogisk grundsyn; professionellt förhållningssätt; skolfrånvaro; skolnärvaro; specialpedagogik;

    Sammanfattning : I egenskap av speciallärare med inriktning mot språk-, läs- och skrivutveckling har vi ett särskilt ansvar när det gäller elevers läs- och skrivförmåga eftersom merparten av uppgifterna i skolan kräver en åldersadekvat läs- och skrivförmåga. När vi som speciallärare möter elever med långvariga svårigheter inom läs- och skrivområdet med en icke kontinuerlig skolnärvaro kan det vara svårt att definiera grundproblematiken. LÄS MER