Sökning: "professionellt förhållningssätt i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden professionellt förhållningssätt i förskolan.

  1. 16. Inkludering i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på sin egen betydelse som möjliggörare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Liv Brekell; Josefin Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Inkludering; normalitet; avvikelse; särskilt stöd; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en förståelse för förskollärares syn på inkludering, normalitet och avvikelse, samt barn i behov av särskilt stöd. Vi vill också få ökade kunskaper om vilka förutsättningar som krävs, och vad förskollärarna själva anser att deras egen roll har för betydelse i arbetet med att skapa en inkluderande barngrupp. LÄS MER

  2. 17. Förskolläraren i mötet med barnet : Vad som utmanar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Henny Bäcklund; Katrin Nörthen; [2014]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; utmanande beteende; förhållningssätt; föräldrasamverkan; kompetens; handledning; utveckling; yrkesprofession; kollegialt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa vilka beteenden i mötet med barnet som förskolläraren finner utmanande. Fem intervjuer har genomförts på fem olika förskolor. Genom en kvalitativ studie har förståelse för hur förskolläraren upplever beteende som verkar utmanande bland barn ökat. LÄS MER

  3. 18. Förskollärares och barns perspektiv på familjekonstellationer med fokus på samkönade familjer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sofia Åberg; Jenny Hansson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Preschool teacher´s and children’s views of family constellations focusing on same- sex families.     Syftet med studien är att genom intervjuer och fokusgruppsintervjuer synliggöra vad förskollärare och barn har för perspektiv på olika familjer med fokus på samkönade familjer. Samt hur det kan arbetas med detta på förskolan. LÄS MER

  4. 19. Professionellt förhållningssätt mellan förskollärare i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med åtta förskollärare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Hansson; Ida Jähi; [2014]
    Nyckelord :Förskollärare; professionellt förhållningssätt; arbetslag; kommunikation; samarbete; samverkan.;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka vad förskollärare uppfattar att ett professionellt förhållningssätt mellan kollegor innebär. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med åtta verksamma förskollärare. LÄS MER

  5. 20. Barn och sexualitet : En intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till barns sexualitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Elin Ivarsson; Lars Oscarsson; [2012]
    Nyckelord :Barns sexualitet; förhållningssätt; förskollärare;

    Sammanfattning : Ämnet för examensarbetet är barns sexualitet och hur förskollärare förhåller sig till detta i sin profession. Syftet med arbetet är att synliggöra och diskutera problematiken kring förskolans förhållningssätt till barns sexualitet. LÄS MER