Sökning: "professionsteoretiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden professionsteoretiskt perspektiv.

  1. 1. Legitimation för hälso-och sjukvårdskuratorer - Kompetenshöjande eller kontrollerande funktion? : En tematiskm analys av offentliga dokument bakom införandet av hälso-och sjukvårdkuratorslegitimation ur ett professionsteoretiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Jonas Olsson; Josefine Fälting; [2023]
    Nyckelord :Licensure; Healthcare Counselor; Professionalism; Authorization Regulation; Legitimation; Hälso- och sjukvårdskurator; Professionalism; Behörighetsreglering;

    Sammanfattning : Denna examensuppsats ämnade att teoretiskt undersöka offentliga dokument bakom införandet av hälso-och sjukvårdskuratorslegitimationen. För att besvara syftet utgick studien från frågeställningarna: Hur motiveras införandet av hälso-och sjukvårdskuratorslegitimation? Hur skulle motiveringarna kunna inverka på kuratorer inom hälso-och sjukvården som profession? Datamaterialet bestod av Socialstyrelsens rapport från 2014, samt propositionen 2017/18:138, vilka låg till grund för riksdagsbeslut om införande av hälso-och sjukvårdskuratorslegitimation. LÄS MER

  2. 2. Professionaliseringen av svenska redovisningskonsulters yrkesroll : En kvalitativ innehållsanalys baserad på redovisningskonsultsbranschens facktidskrifter.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Emma Karlsson; Kristin Petersson; [2023]
    Nyckelord :Accounting consultant; profession; certification; commercialism; FAR; Srf konsulterna; certified accounting consultant; qualitative content analysis; Redovisningskonsult; profession; auktorisation; kommersialism; FAR; Srf konsulterna; auktoriserad redovisningskonsult; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Yrkesrollen redovisningskonsult har förändrats under de senaste två decennierna i Sverige, särskilt gällande branschorganisationernas utformande av titeln Auktoriserad Redovisningskonsult. Tillhörande titeln finns examinationsprov, teoretiska och praktiska krav samt branschspecifika standarder att följa. LÄS MER

  3. 3. Revisionsbranschen i förändring : En analys av vilket avtryck som förändrade utbildnings- och kompetenskrav lämnat på revisorsprofessionen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Johanna-Louise Berglund; Emma Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Profession; Audit; Auditor; Professionalization; Professional identity; Profession; Revision; Revisor; Professionalisering; Professionsidentitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Revisorsprofessionen har under senare år präglats av ökade kompetenskrav, där Revisorsinspektionen har försökt att framkalla en bredare kompetensbas genom att lätta på revisorernas utbildningskrav. En profession som utsätts för förändringar kan riskera att deprofessionaliseras genom att förlora utmärkande kännetecken, förtroende, auktoritet, kompetens och status. LÄS MER

  4. 4. Lärares upplevelser av anpassningar i SO-undervisningen i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Rasovic; Johanna Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; deprofessionalisering; fenomenologi; geografi; heterogenitet; historia; lågstadiet; lärares upplevelser; professionalisering; profession; religion; samhällskunskap; semi-strukturerad intervju; SO; åk 1-3.;

    Sammanfattning : Denna studie omfattar dels hur lärare beskriver sitt arbete med elevanpassningar i SO- undervisningen, men även hur lärare upplever arbetet med elevanpassningarna. Syftet är att visa hur lärare kan arbeta för att anpassa sin SO-undervisning utifrån ett heterogent klassrum men också att visa hur lärare känner inför detta uppdrag och hur förändringar i läraryrket kan ha påverkat dessa känslor. LÄS MER

  5. 5. Elevhälsa-ett tillsammansarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Josefine Liljekrantz; [2023]
    Nyckelord :Elevhälsa; elevhälsoteam; hälsofrämjande; multiprofessionell; samarbete;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studien förväntas bidra med kunskap om hur samarbete i elevhälsoteam kan gestaltas och framhålla vilka faktorer som främjar samarbete i elevhälsoteam. Genom ökad kunskap och förståelse kan bättre förutsättningar skapas för att hantera utmaningar och för att utveckla ett fungerande samarbete. LÄS MER