Sökning: "professionsteori förskollärare"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden professionsteori förskollärare.

  1. 1. Det spretiga uppdraget : En kvalitativ studie om specialpedagogens yrkesroll i förskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Camilla Grahm; Anna Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; jurisdiktion; kontextuell; otydlighet; professionsteori; specialpedagog; uppfattning; yrkesroll;

    Sammanfattning : Eftersom det inte finns några nationella riktlinjer för en specialpedagog i förskolan att utgå ifrån i sitt yrkesutövande så är det intressant att undersöka hur denna otydlighet utifrån befintliga lagar och styrdokument skulle kunna påverka uppfattningar om specialpedagogens yrkesroll i förskolan samt uppfattningar om specialpedagogens förutsättningar för adekvata arbetsområden i förskolan. I denna kvalitativa studie svarade rektorer, specialpedagoger och förskollärare på en E-postenkät, vilken ämnade att ge svar på vilka uppfattningar informanterna hade avseende specialpedagogens yrkesroll och arbetsområden i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Flickor inom autismspektrumtillstånd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Saric; Mona Sobhi; [2020]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd AST ; Förebyggande arbete; Flickor inom AST; Förskola;

    Sammanfattning : Flickor inom autismspektrumtillstånd (AST) tenderar att missas eller diagnostiseras senare än pojkar inom AST. I Barnombudsmannens årsrapport från (2016) framkommer att det är fler pojkar jämfört med flickor som diagnostiseras med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och att flickor med NPF får sina diagnoser senare än pojkar. LÄS MER

  3. 3. Handlingsplanens varande eller inte varande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Frid; Fredrika Eriksdotter; [2019]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; handlingsplaner; kommunikation; professionsteori; Systemteori;

    Sammanfattning : Forskningen inom handlingsplaner i förskolan är begränsad. Det kunskapsbidrag vi hoppas göra är att vidga perspektivet i arbetet med handlingsplaner i förskolan. Syftet är att belysa och i viss mån problematisera handlingsplanernas funktion i förskolan.Undersökningens teoretiska perspektiv utgörs av systemteorin och professionsteori. LÄS MER

  4. 4. ”Är snoret grönt så är det troligtvis infekterat.”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Thörn; [2016]
    Nyckelord :Auktoritet; barn; diskurs; expert; förskollärare; föräldrar; status; profession; yrkesidentitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en diskursanalys av moraliserande debattinlägg skrivna av förskollärare om föräldrar. I uppsatsen undersöks vilken diskurs om föräldrar, barn och förskollärare som identifierats i tre publika debattinlägg skrivna av förskollärare om föräldrar, och hur denna diskurs kan förstås utifrån ett professionsteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Förskolläraryrkets historiska professionsprofilering. Begränsningar och förutsättningar.

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Barnskötare; Professionss;

    Sammanfattning : AbstractProblem: I och med den nya revideringen av läroplanen för förskolan Lpfö (rev.010) stärk-tes förskollärarens uppdrag och ansvarfördelningen inom arbetslaget tydliggjordes. Detta föratt bland annat kunna öka kvalitén i förskolans verksamhet och att nyttja varje verksam yr-kesgrupps kompetenser till fullo. LÄS MER