Sökning: "professionsteori"
Visar resultat 11 - 15 av 183 uppsatser innehållade ordet professionsteori.
11. Likheter och skillnader mellan lokalt och centralt anställda specialpedagoger i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att synliggöra likheter och skillnader i specialpedagogens arbetsuppgifter i förskolan, utifrån om en specialpedagog är anställd i ett centralt team eller är knuten till särskilda förskolor. Den teoretiska förankringen utgår från professionsteori och systemteori. LÄS MER
12. Skolbiblioteksarbete och BoI-utbildningen : Hur förberedda är skolbibliotekarier för sin yrkesroll?
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : This thesis examines school librarians’ experience regarding on how their education prepares them for the actual profession. The method used in this thesis is qualitative interviews with six school librarians. LÄS MER
13. ” […] Nu har de varit inne och petat en gång, så vad skulle stoppa dem från att göra det igen?” : En studie om folkbibliotekariers syn på icke-legitim politisk påverkan
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : This study explores the impact of non-legitimate political influence on professional ethics in the librarian profession, focusing specifically on the Swedish context. It addresses the conflict between politics and public libraries, which jeopardizes the library's role as an open and democratic place. LÄS MER
14. Shared reading med barn och unga : En ny läsmetods möjligheter och utmaningar för bibliotekarieprofessionen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : The aim of this thesis is to explore librarians’ experiences of introducing and working with a new method, shared reading, as a library activity for children (age 7-16). This is achieved through an empirical study applying qualitative interviews with so-called reader leaders, focusing on their experiences of learning and implementing the method within both public and school library contexts. LÄS MER
15. Specialpedagogen som samtalspartner : En studie om hur olika professioner inom förskolan upplever specialpedagogiska samtal
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Giertta, Michelle & Petersson, Emma. (2023). Specialpedagogen som samtalspartner: En studie om hur olika professioner inom förskolan upplever specialpedagogiska samtal. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER