Sökning: "professionsutbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet professionsutbildning.

  1. 1. Vad formar en pastor? : En intervjustudie av fem nyblivna pastorer inom Equmeniakyrkan om sin pastorsutbildning på Teologiska Högskolan Stockholm

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Emanuel Bratt; [2023]
    Nyckelord :Theological Education; Ministerial Education and Training; Uniting Church in Sweden; Stockholm School of Theology; Holistic formation; Athens-Berlin; Professional Education and Training; Teologisk utbildning; Pastorsutbildning; Equmeniakyrkan; Teologiska Högskolan Stockholm; Holistisk formation; Aten-Berlin; Prästutbildning; Professionsutbildning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker pastorsutbildning och formation genom att intervjua fem nyblivna pastorer inom Equmeniakyrkan om deras upplevelse av vad pastorsutbildningen på THS bidragit till för att formas och förberedas som pastorer. Studien som är kvalitativ och abduktiv relaterar teoretiskt till Benjamin Blooms kognitiva, affektiva och psykomotoriska lärandedomäner som översätts till pastoral kontext för jämförelse av vad utbildningen bidragit till, samt till David Kelseys Aten-Berlin-begrepp för att jämföra pastorernas utbildningsideal med pastorsutbildningens utbildningsform. LÄS MER

  2. 2. Professionsrelaterad self-efficacy : Att studera professions self-efficacy under en tillämpad beteendeanalysutbildning

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Vanja Grohp Peterström; [2022]
    Nyckelord :Professions´ self-efficacy; applied behavior analysis; continuing education course and practicum; social cognitive theory; Professions self-efficacy; tillämpad beteendeanalys; professionsutbildning; sociala kognitionsteorin;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Interprofessionellt lärande för studenter vid verksamhetsförlagd utbildning i primärvård : -En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Maria Sääf; [2022]
    Nyckelord :Interprofessionellt lärande; interprofessionell utbildning; patientcentrerad vård; primärvård; studenter i professionsutbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskning visar att lärandemiljön har betydelse för ett effektivt och positivt lärande och för studenters förmåga att sammanfläta teoretisk och praktisk kunskap. I litteraturen beskrivs en klyfta mellan teori och praktik som på sikt kan försvåra för yrkesverksamma. LÄS MER

  4. 4. ”Det gäller nog att vi hänger med” Lärares attityder till, och användande av, lärplattform under sjuksköterskeutbildning

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Lena Stangvik-Urbán; [2016-09-20]
    Nyckelord :attityder; högskoleutbildning; IKT; infrastruktur; lärare; lärplattform; professionsutbildning; sjuksköterskeutbildning; lärare;

    Sammanfattning : Lärare i högskoleutbildning arbetar idag allt mer med digitala hjälpmedel i sin undervisning. Ett exempel är lärplattformar som de flesta högskolor tillhandahåller som ett administrativt och pedagogiskt hjälpmedel. Med den erfarenheten som utgångspunkt, har detta projekt genomförts. LÄS MER

  5. 5. Examinerade studie- och yrkesvägledare sökes : Arbetsgivares förväntningar på studie- och yrkesvägledares profession

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ellinor Bohlin Malmström; Eleonore Fröjdman; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta forskningsarbete syftar till att synliggöra arbetsgivares förväntningar på studie- och yrkesvägledares profession avseende kompetens, kvalifikationer och yrkesuppdrag, samt visa hur dessa förhåller sig till den europeiska NICE-modellen av studie- och yrkesvägledares profession, som utarbetats av Network Innovation in Career Guidance ann Counselling in Europé. Ett nätverk som arbetar med att utveckla och stärka det profesionella arbetet med karriärvägledning och rådgivning inom alla sektorer och nivåer i det europeiska samhället, i vilket Sverige är en del. LÄS MER