Sökning: "profilering av förskolor"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden profilering av förskolor.
1. ”Har du inget intresse för profileringen, så skaffa dig det” : en fallstudie på en idrottsprofilerad förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Denna undersökning är baserad på en fallstudie på en idrottsprofilerad förskola. Metoden vi valde att använda oss av under arbetes gång var fallstudie. Denna fallstudie genomfördes med hjälp av intervjuer med personal, rektor och ansvarig på barn och utbildningsnämnden. Även observationer gjordes. LÄS MER
2. Utomhuspedagogik i förskolan : en intervjustudie om olika faktorers betydelse vid utomhuspedagogisk undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Utomhuspedagogik kan vara all slags verksamhet som sker utanför förskolans lokaler. Synen i skolan och förskolan på vad utomhuspedagogiken innebär är bred och förskolor och skolor har inrättat verksamheter med olika inriktningar utifrån de förutsättningar och behov som finns. LÄS MER
3. Djur och barn i förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva hur djur används i två förskolor med särskild profilering mot djurhållning samt hur pedagoger använder sig av djur i ett pedagogiskt syfte. De intervjuer och observationer vi genomfört visar att djur i den pedagogiska verksamheten har positiva effekter. LÄS MER
4. Gå ut för att lära in : Pedagoger och föräldrars uppfattningar om utomhuspedagogik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på pedagogers och föräldrars uppfattningar om utomhuspedagogik, för- och nackdelar med det samt på vilka sätt det pedagogiska arbetet skiljer sig mellan I Ur- och skur förskolor och förskolor som inte har utomhuspedagogik som inriktning. Vi gjorde en kvalitativ studie där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer med åtta pedagoger och åtta föräldrar från fyra olika förskolor. LÄS MER
5. Pedagogers förhållningssätt till matematik i förskolan (En jämförande studie mellan två Reggio Emilia- inspirerade och två andra kommunala förskolor)
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om åtta pedagogers förhållningssätt till matematik i förskolan. Vi har med hjälp av intervjuer tagit del av pedagogernas tankar kring synliggörandet av matematiken i verksamheten, samt undersökt huruvida deras profilering har förändrat deras förhållningssätt till matematik. LÄS MER