Sökning: "programmering och TPACK"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden programmering och TPACK.

  1. 1. Lärares uppfattningar om digitala verktyg i matematik, grundskolan 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Henrik Larsson; [2024]
    Nyckelord :digitala verktyg; digitalisering; matematik; programmering; TPACK;

    Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen har implementerats i stora delar av samhället de senaste decennierna, skolan inräknad. Med en ny kursplan i grundskolan som lägger en större tyngdpunkt på digitalisering och programmering i matematiken så är det av intresse att studera hur de nya arbetssätten uppfattas av lärarna. LÄS MER

  2. 2. Hur upplever erfarna lärare kopplingen mellan matematik och programmering? : En kvalitativ studie om lärares synpunkter på programmering inom matematikundervisningen på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pontus Vilén; Emil Toikkanen; [2023]
    Nyckelord :Programmering; matematik; algebra; multimodal; lågstadiet; TPACK.;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to show the relationships between mathematics and programming and to investigate what opportunities experienced teachers perceive with programming within the subject of mathematics. We have collected empirical material to achieve the aim by interviewing four experienced and qualified teachers in mathematics and programming. LÄS MER

  3. 3. Programmering i teknikundervisningen i årskurs 4–6 : Implementering och undervisning ur lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Carola Jäderberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka lärares uppfattningar kring implementeringen av programmering inom teknikämnet i årskurs 4–6 samt vilka kompetenser lärare anser sig behöva för att skapa en god lärmiljö. Tidigare forskning visar att många lärare anser att de saknar tillräcklig kompentens för att undervisa inom programmering och det är därför relevant att undersöka hur det ser ut idag, några år efter att läroplanen reviderats. LÄS MER

  4. 4. Digital kompetens i den reviderade läroplanen 2017 : En utmaning för lärare i skolans arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Fe Lundberg; [2021]
    Nyckelord :digitaliseringsstrategin; digitala verktyg; programmering och TPACK;

    Sammanfattning : Den nationella IT-strategin har uppmanat lärare att utveckla sin adekvata digitala kompetens. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka vad lärare tänker om sitt arbete med att genomföra den reviderade läroplanen med avseende på att uppnå en adekvat digital kompetens och att kunna använda lämpliga digitala verktyg. LÄS MER

  5. 5. Digital kompetens i undervisningen : En studie om likheter och skillnader i Uppsalas kommunala skolor årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lova Nilsson; Caroline Nygren; [2020]
    Nyckelord :Digital kompetens; ramfaktorteorin; socioekonomiska förhållanden; teknologiska och pedagogiska innehållskunskaper TPACK ; informations- och kommunikationsteknik IKT ;

    Sammanfattning : Den nionde mars 2017 beslutade regeringen att digital kompetens skulle skrivas in i styrdokumenten och börja gälla senast juli 2018. Syftet med förändringarna var att tydliggöra skolans uppdrag samt att förstärka elevers digitala kompetens. LÄS MER