Sökning: "programmering undervisa"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden programmering undervisa.

  1. 1. Lärares röster om programmering i matematik på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emira Spahic; [2024]
    Nyckelord :Fenomenografi; matematik; programmering; ramfaktorer; uppfattningar.;

    Sammanfattning : Genom beslutet att integrera programmering i matematikämnet från hösten 2018 ställdes matematiklärarna inför utmaningen att undervisa i ett ämnesinnehåll där de hade begränsade eller inga tidigare programmeringskunskaper. Denna studie utforskar lågstadielärares syn på att integrera programmering i matematikundervisningen och analyserar de möjligheter och utmaningar som påverkar deras pedagogiska arbete. LÄS MER

  2. 2. Visualisering av referenser i Python – Utvecklandet av LearnyPy, en webbapplikation för att främja undervisningen av programmering

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :Moa Berglund; Saga Hassellöf; Simon Johansson; Alex Phu; Vera Svensson; Yenan Wang; [2023-03-03]
    Nyckelord :Undervisning; Python; Skulpt; referens; programmering; webbapplikation; graf; visualisering;

    Sammanfattning : Att förstå hur variabler och objekt relaterar till varandra kan vara svårt för nybörjare inom programmering. Behovet av utbildade programmerare växer och effektiva redskap för att undervisa programmering är därför önskvärt. LÄS MER

  3. 3. En inblick i hur lärare använder programmering som verktyg i sin matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Federico Valeri; Mikaela Jemt; [2023]
    Nyckelord :didaktik; förkunskaper; gymnasiet; implementering; integrering; matematik; matematikundervisning; programmering; programmeringskunskaper; Python; stöd; textprogrammering; undervisning;

    Sammanfattning : I detta examenarbete undersöks lärares beskrivningar av hur de använder programmering i matematikundervisningen på gymnasienivå. Arbetet undersöker även vilka förkunskaper och vilket stöd som lärare beskriver som nödvändigt för att genomföra detta. LÄS MER

  4. 4. Vilket innehåll och hur ska det läras ut? : En kvalitativ intervjustudie om lärares kunskaper inom programmering i matematikämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sanna Hultman; [2023]
    Nyckelord :matematik; programmering; undervisning; Mathematical knowledge for teaching;

    Sammanfattning : Programmering är ett relativt nytt innehåll i matematikämnet för årskurs 1–3 då det infördes i läroplanen 2018. Därmed finns ett intresse att undersöka hur lärare bedriver programmeringsundervisning. LÄS MER

  5. 5. GPT-4 as an Automatic Grader : The accuracy of grades set by GPT-4 on introductory programming assignments

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Filippa Nilsson; Jonatan Tuvstedt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Education is a field with a lot of time consuming tasks outside the core charge of teaching. One of these arduous tasks is grading, which can be monotonous and very time consuming. LÄS MER