Sökning: "programmering"

Visar resultat 1 - 5 av 615 uppsatser innehållade ordet programmering.

  1. 1. Lärares och elevers begreppsliga förståelse av programmering, digitala verktyg och digital kompetens

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jonathan Andersson; [2019-07-02]
    Nyckelord :programmering; digitala verktyg; digital kompetens; begreppsligförståelse;

    Sammanfattning : Intresset för denna empiriska enkätstudie uppstod redan under första examensarbetet då en litteraturstudie gjordes kring begreppen programmering och datalogiskt tänkande. Det är ett relativt nytt forskningsområde då det nyligen införts i länders olika läroplaner men en del forskning har gjorts och mer kommer säkert att tillkomma. LÄS MER

  2. 2. En fallstudie om genomförande av undervisning med hjälp av programmering

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Pauline Pinola; [2019-07-01]
    Nyckelord :Undervisning; programmering; digital kompetens; digitalisering; förmågor; lärande; delaktighet; förutsättningar; matematik; teknik;

    Sammanfattning : I denna didaktiska fallstudie har kvalitativ data samlats in genom att tre lektioner har observerats och tre lärare har intervjuats. Syftet med studien är att få en inblick i hur undervisning i tre klasser i årskurs 4-6 i ämnena matematik och teknik ser ut när det centrala innehållet programmering används, vilka kunskaper och förmågor tre lärare anser att undervisningen ger eleverna möjlighet att utveckla samt hur lärarna resonerar kring undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Lågstadielärares förhållningssätt till programmering : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Brandt; Ellen Skattberg; [2019]
    Nyckelord :programmering; förhållningssätt; lågstadielärare; trekomponentsmodellen; utmaningar;

    Sammanfattning : Programmering har från hösten 2018 blivit en del av grundskolans läroplan i Sverige och ingår nu i ämnena matematik och teknik. Det har dock tidigare saknats forskning om lågstadielärares förhållningssätt till programmering vilket är ett motiv till att denna uppsats. LÄS MER

  4. 4. Programmering i matematikundervisningen : Vilka effekter har programmering på elevers lärande i matematikundervisningen i lägre åldrar?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikLinköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikLinköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Robin Jern; Emelie Gröndahl; [2019]
    Nyckelord :programmering; matematik; problemlösning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att ta reda på vilka fördelar det finns med att implementera programmering i matematikundervisningen. För att ta reda på detta har vi letat fram ett flertal olika studier som berör programmering inom skolväsendet på något sätt. LÄS MER

  5. 5. Hur lärare talar om programmering i skolan utifrån tillgängliga resurser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Felicia Nyberg; Sandra Ibsonius; [2019]
    Nyckelord :programming; resources; teachers’ perceptions.;

    Sammanfattning : This study was conducted after programming became an obligatory part of the Swedish school curricula during 2018 and focuses on teachers’ thoughts on programming in school. The purpose of the study was to examine how resource allocation has been done in schools across the country, and what the teachers had to say about programming based on their knowledge and available resources. LÄS MER