Sökning: "programming learning"

Visar resultat 1 - 5 av 303 uppsatser innehållade orden programming learning.

  1. 1. "The Uphill AI Contract Challenge The Intra-Active Task: Reimagining Contracts"

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Filip Seiborg Wikström; [2024-02-16]
    Nyckelord :AI; Contract Law; New Materialism; Karen Barad; Intra-Action; Spacetimemattering; Ethico-Onto-Epistem-Ology; Cartesian-Newtonian paradigms; Antimethodology; Agency; Machine Learning;

    Sammanfattning : The traditional contract theories are insufficient to handle the challenges Artificial Intelligence (AI) is currently causing and will continue to cause to contract law. These challenges involve problems concerning the subject/object divide, agency, the embedding of legal code into interactive programming code, and ethical aspects concerning the transfer of power away from lawyers. LÄS MER

  2. 2. Omvandla utmaningar till möjligheter: Läs- och skrivsvårigheter och elevers välmående inom webbutveckling/programmering.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Linda Wannerö Avramidou; Ehab Rada; [2024]
    Nyckelord :cognition; educational challenge; emotion; learning styles; motivation; programming; reading and writing difficulties; web development.; Emotion; inlärningsstrategier; kognition; läs- och skrivsvårigheter; motivation; programmering; utbildningsutmaningar; webbutveckling;

    Sammanfattning : This thesis delves into the unique educational challenges and learning styles of students with reading and writing difficulties, specifically within the context of programming and web development. We explore the aspects of cognition, emotion, and motivation, offering a nuanced exploration of how task structures and educational environments impact these students. LÄS MER

  3. 3. Front-end of a Debugger for Compiled Programs in Haskell

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :Andreas Olsson; Carl Bergman; Brage Salhus Bunk; Elias Johansson; Krešimir Popovic; [2023-03-03]
    Nyckelord :Haskell; debugger; debug; heap; lazy evaluation; functional programming; GHC;

    Sammanfattning : There are debugging tools available for Haskell programs today, but despite providing help for developers, these tools are not widely used in the Haskell community. Current debugging tools for Haskell have different kinds of limitations. This thesis will discuss the implementation of a new debugger with a graphical interface. LÄS MER

  4. 4. Kontrastera mera i programmeringsundervisningen : En learning study om hur lärare på lågstadiet kan designa undervisning som utvecklar elevers förståelse för sekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Natalie Bäverholt; [2023]
    Nyckelord :programmering; stegvisa instruktioner; variationsteori; learning study; undervisningsdesign;

    Sammanfattning : Programmering är en relativt ny del av den svenska skolans läroplan och forskning visar att lärare känner osäkerhet över såväl lektionsinnehåll som design. Enligt rådande läroplan ska elever i årskurs 1–3 ges möjlighet att utveckla förståelse för entydiga stegvisa instruktioner. LÄS MER

  5. 5. Vilken inverkan har programmering på lärandet i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Farah El-khatib; Roba Nimer; [2023]
    Nyckelord :Matematiska förmågor; programmering; effekt; påverkan; grundskola; problemlösningsförmåga; resonemangsförmåga;

    Sammanfattning : Abstract Avsikten med följande kunskapsöversikt är att undersöka betydelsen som programmering har på lärandet i matematikämnet. Metoden för att undersöka detta var att utföra en systematisk datasökning, alltså söka bland annat studier, metaanalyser, vetenskapliga artiklar i olika databaser. LÄS MER