Sökning: "progression"

Visar resultat 1 - 5 av 897 uppsatser innehållade ordet progression.

  1. 1. Simulating Wildlife Experiences: A History of Natural History in the BBC

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Michael Støen; [2021-02-25]
    Nyckelord :BBC; Walking with Dinosaurs; Wildlife documentaries; Natural history films; Circulation of knowledge; The linear model; Mechanical objectivity;

    Sammanfattning : This study places the BBC series Walking with Dinosaurs (1999) in the context of the history of wildlife filmmaking in the BBC, which began in the 1950’s. Despite Walking with Dinosaurs’s use of digital animation, as opposed to mechanical objectivity, a comparison of the intentions and epistemic notions of the creators of the program to those of their predecessors reveals a historical continuity in epistemic values, as well as in ideas regarding what positions natural history programs should hold in the circulation of knowledge between the scientific community, television, journalists, and the public. LÄS MER

  2. 2. Development of a Nordic BWR plant model in APROS and design of a power controller using the control rods

    Master-uppsats, KTH/Fysik

    Författare :Jonathan Al-Ani; [2021]
    Nyckelord :APROS; Dynamic process simulation; System code; Nuclear reactor; nuclear power; BWR; Boiling Water Reactor; closed cycle; steam cycle; one-dimensional flow; Westinghouse; control rods; APROS; Dynamisk processimulering; Beräkningsmodell; Kärnkraft; BWR; Kokvattenreaktor; ångcykel; en-dimensionell flödesmodell; Westinghouse; kontrollstavar;

    Sammanfattning : In this master thesis an input-model of a Nordic BWR power plant has been developed in APROS. The plant model contains key systems and major thermohydraulic components of the steam cycle, including I&C systems (i.e. power, pressure, level and flow controls). LÄS MER

  3. 3. Preventiv behandling mot Diabetes Mellitus typ I : En jämförande litteraturstudie mellan Coxsackievirus-B-vaccin och behandling med GAD-alum

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Thea Evanson; [2021]
    Nyckelord :Type 1 diabetes; GAD; Coxsackievirus B; Diabetes prevention; Diabetes typ 1; GAD; Coxsackievirus B; Preventiv behandling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes Mellitus typ I är ett globalt hälsoproblem som skördar många liv varje år och påverkar livskvaliteten för de drabbade. Diabetes typ I är en autoimmun sjukdom som leder till destruktion av insulinproducerande betaceller i pankreas och således rubbad glukosreglering. LÄS MER

  4. 4. Ämneslitteracitet : - nyckeln till likvärdig kunskapsutveckling i samhällskunskapsämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Clara Borgström; Josefin Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Andraspråksinlärare; likvärdighet; Samhällskunskap; språk-och kunskapsutveckling; ämneslitteracitet och ämnesspråk;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att ge förslag till definition av samhällskunskaplig ämneslitteracitet för att kunna belysa ämnets språkliga aspekter ur ett didaktiskt forskningsperspektiv. Översikten åsyftar således att besvara frågeställningen: Vad kan begreppet ämneslitteracitet tänkas innebära i en samhällskunskaplig ämneskontext?  Metoden har till största del bestått av litteratursökning i relevanta databaser såsom ERIC och SwePub. LÄS MER

  5. 5. Kroppen, knoppen och musiken : Ett utvecklingsarbete om prestationsångest och scenskräck på estetiska programmet i musik

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Erik Holmbom; [2021]
    Nyckelord :prestationsångest; scenskräck; nervositet; stress;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete handlar om att skapa en förståelse för vad som ligger till grund för presta- tionsångest och scenskräck och hur man kan använda sig av olika fysiska och verktyg för att mot- verka sådana känslor. Under höstens VFU-period så har en ensembleklass bestående av elever från årskurs 2 och 3 haft undervisning där fokuset har legat på att implementera diverse övningar för att lära åstadkomma en större fysisk och psykisk förståelse och kontroll över sin kropp och psyke. LÄS MER