Sökning: "projekt med språkutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden projekt med språkutveckling.

  1. 1. Öppna en bok och ge barnen hela världen : En studie kring adekvat högläsning för de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Dellgren; Mette Steine; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; miljö och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur miljön har betydelse för barns språkutveckling och hur alternativ högläsning kan utveckla barnens ordförråd och språkutveckling. Detta arbete kommer representera två olika förskolor och är ett utvecklingsarbete i att stödja barn i deras språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Beaktande av teoretisk grund i intervention för barn med språkstörning i de nordiska länderna: är erfarenhet en påverkande faktor?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Ida Gustafsson; Tove Wadman Drakenfors; [2023]
    Nyckelord :språkstörning; DLD; Norden; intervention; erfarenhet; teori om språkutveckling; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsarbetet är att belysa eventuell variation i Norden i val av och hänsyn till teori utifrån erfarenhet av att arbeta med barn med språkstörning (DLD). Metod: Materialet utgörs av enkätsvaren från nordiska deltagare i COST Action IS1406 (2019), ett projekt som syftade till att undersöka hur logopeder och andra professioner i Europa arbetar med intervention för barn med DLD. LÄS MER

  3. 3. Using pose estimation to support video annotation for linguistic use : Semi-automatic tooling to aid researchers

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gustav Gerholm; [2022]
    Nyckelord :MINT project; pose estimation; video annotating; HyperPose; 3D-distance approximation; MINT-projektet; poseuppskattning; videoannotering; HyperPose; uppskattning av 3d-sträcka;

    Sammanfattning : Video annotating is a lengthy manual process. A previous research project, MINT, produced a few thousand videos of child-parent interactions in a controlled environment in order to study children’s language development. These videos were filmed across multiple sessions, tracking the same children from the age of 3 months to 7 years. LÄS MER

  4. 4. Musik i förskolan för att främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Angelice Emanuelsson; Linda Lundstedt; [2020]
    Nyckelord :musik; språkutveckling; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet Syftet med vår studie är att undersöka pedagogers tankar kring och arbete med musikundervisning i relation till barns språkutveckling. Utifrån vårt syfte utformades två frågeställningar; vilken betydelse anser förskollärarna att musikundervisning har för barns språkutveckling? Hur arbetar förskollärare med musik som redskap för att främja barns språkutveckling? Bakgrund I bakgrunden redogör vi hur tidigare forskning ser på användandet av musik för att främja barns språkutveckling på olika sätt. LÄS MER

  5. 5. Integration genom deltagande i idrotts- och friluftslivsverksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Pär Ekwall; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att integrera till ett nytt land kan upplevas problematiskt för immigranter. De upplever barriärer i samhället som påverkar integration. På senare år har idrottsrörelsens möjligheter att bidra till integrationsprocesser uppmärksammats. LÄS MER