Sökning: "projektbaserad undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden projektbaserad undervisning.

  1. 1. Hur formar vi goda samhällsmedborgare? : En systematisk forskningsöversikt som undersöker olika arbetsmetoder i samhällskunskapsämnet som främjar elevers vilja till politiskt deltagande och medborgerligt engagemang

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Trifa Taleb Aziz; Fanny Rud Wallroth; [2023]
    Nyckelord :Samhällsmedborgare; samhällskunskapsdidaktik; politiskt deltagande; medborgarundervisning; demokratiska värden; deliberativa samtal; projektbaserad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka arbetsmetoder det finns inom samhällskunskapsämnet som främjar elevers vilja till politiskt deltagande och engagemang. Vi finner en problematik i att samhällskunskapsdidaktiken inte har presenterat några konkreta eller utvärderade metoder för hur vi som lärare på bästa möjliga sätt kan utforma vår undervisning för att arbeta aktivt med att bilda demokratiska samhällsmedborgare. LÄS MER

  2. 2. Project based multi-tenant managed RStudio on Kubernetes for Hopsworks

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gibson Chikafa; [2021]
    Nyckelord :Multi-tenancy; Cloud computing; Performance isolation; Security; Scaling; Docker; Kubernetes; Azure; GCP; Multitenans; Molntjänster; Prestandaisolering; Säkerhet; Skalning; Docker; Kubernetes; Azure; GCP;

    Sammanfattning : In order to fully benefit from cloud computing, services are designed following the “multi-tenant” architectural model which is aimed at maximizing resource sharing among users. However, multi-tenancy introduces challenges of security, performance isolation, scaling and customization. LÄS MER

  3. 3. Musiklärares kollegiala lärande - en del av kompetensutveckling på arbetsplatsen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jenny Lundström; [2017]
    Nyckelord :School Development; Skills Development; Collegiate Learning; Music Education; Educational Science; Gymnasieskola; Grundskola; Musiklärare; Samarbete; Skolutveckling; Kompetensutveckling; Kollegialt Lärande; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Collaboration; Music Teacher; Elementary School; Upper Secondary School; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om musiklärares kompetensutveckling på arbetsplatsen. Syftet med studien är att undersöka hur musiklärare använder sig av kollegialt lärande för att utveckla undervisningen. Syftet är också att ta reda på vad kollegialt lärande innebär för musiklärare. LÄS MER

  4. 4. Utformning av teknikklassrum som främjar projektbaserad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Erika Hellquist; Malin Seller; [2017]
    Nyckelord :classroom for the technology subject; designing classrooms; project-based teaching; teachers and students’ perceptions; the technology subject; upper secondary school; gymnasieskola; lärares och elevers uppfattningar; projektbaserad; undervisning; teknikklassrum; teknikämnet; utformning av klassrum;

    Sammanfattning : Teknikämnet är i ständig förändring i och med den snabba teknikutvecklingen, medan klassrummets utseende i princip inte har förändrats sedan 1840-talet. Därför lär inte det traditionella klassrummet vara anpassat för teknikämnet och dess undervisning idag. LÄS MER

  5. 5. Stapla

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :David Selander; [2016]
    Nyckelord :Förskola Solna Framnäs 16 Reggio Emilia Pilotis Sverre Fehn Stapla Möbler Byggblock Pedagogik;

    Sammanfattning : En pedagogisk institution, en förskola. Hur kan en förskolas pedagogik reflekteras i byggnaden. Hur kan rummen skapas för att återspegla de pedagogiska grundstenar som lärarna undervisar. Pedagogiken i det här fallet är Reggio Emilia. LÄS MER