Sökning: "propaganda bild"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden propaganda bild.

  1. 1. Saudiarabien - Fotbollens nya Mecka : En kvalitativ textanalys av svensk och saudisk sportjournalistik

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hugo Flygare; Oliver Willför; [2024]
    Nyckelord :sports journalism; sportswashing; Saudi Arabia; football; sportjournalistik; sporttvätt; Saudiarabien; fotboll;

    Sammanfattning : Football is the world's most practiced sport. Historically, countries worldwide have employed the positive attributes of sports as a means of propaganda to present a more favorable image of their nation to a global audience. Recently, countries such as Russia, China, Qatar, and now Saudi Arabia have been accused of sportswashing. LÄS MER

  2. 2. Kamrater: hedendom, mörker och rasmotsättningar till trots : En textanalys av svenska missionärsbrev från Sydafrika och hur de framställde den sydafrikanska befolkningen under perioden 1945-1951.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Anton Wennerlund; [2023]
    Nyckelord :Missionärer; Bild; Eva Block; Amartya Sen; Framställning; Trosvittnet; Sydafrika; Apartheid;

    Sammanfattning : The portrayal of other groups of people than our own often run the risk of depicting the individuals in these groups in a simplified way. We often view ourselves as complex beings, with several defining memberships connected to our person. LÄS MER

  3. 3. Skaparen av kultur, tro, och sanning : En kartläggning av de förändringar i form och uppfattning som den epideiktiska genren har undergått sedan Aristoteles

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Natalia Hällgren; [2023]
    Nyckelord :Epideiktik; epideiktisk retorik; Aristoteles; Perikles; Augustinus; romersk retorik; Kenneth Burke; Chaïm Perelman; Lucie Olbrechts-Tyteca; propaganda;

    Sammanfattning : Epideiktisk retorik har länge betraktats av akademiker med misstänksamhet och som mindre värd att studera än deliberativ och forensisk retorik. Den här uppsatsen är ämnad att ge ett annat perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Representationer av femininitet och maskulinitet i tyska och svenska valaffischer 1918-1933.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :John Norrman; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inför varje valprocess stöter vi på en uppsjö av valaffischer och de representationer som finns däri. En utgångspunkt för mitt arbete är att sådana kulturella representationer är maktskapande på så vis att de medvetet eller omedvetet påverkar det som de representerar. LÄS MER

  5. 5. Kvinnliga stereotyper i reklam : En undersökning kring vilka sociala, kulturella, politiska och ekonomiska faktorer som har påverkat hur kvinnor framställs i reklam under de senaste hundra åren.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Ekaterina Andersson; [2020]
    Nyckelord :reklam; genus; kvinnorroll; kvinnlig gestalt; genusideologi; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera sociala faktorer och förutsättningar som har påverkat bildandet av könsstereotyper i samhället under de senaste hundra åren. Denna uppsats är baserad på tidigare forskning från forskare och sociologer, liksom genom studier av reklam inom parfym, kosmetik och stil koncept från olika tidsperioder i Vogue magazine. LÄS MER