Sökning: "propaganda retorik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden propaganda retorik.

  1. 1. Skaparen av kultur, tro, och sanning : En kartläggning av de förändringar i form och uppfattning som den epideiktiska genren har undergått sedan Aristoteles

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Natalia Hällgren; [2023]
    Nyckelord :Epideiktik; epideiktisk retorik; Aristoteles; Perikles; Augustinus; romersk retorik; Kenneth Burke; Chaïm Perelman; Lucie Olbrechts-Tyteca; propaganda;

    Sammanfattning : Epideiktisk retorik har länge betraktats av akademiker med misstänksamhet och som mindre värd att studera än deliberativ och forensisk retorik. Den här uppsatsen är ämnad att ge ett annat perspektiv. LÄS MER

  2. 2. En svensk tiger…jamar? : Den svenska självbilden under Natoprocessen 2022–2023 som exempel på demokratisk propaganda

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Amer Sarsour; [2023]
    Nyckelord :rhetoric; propaganda; democratic propaganda; Jaques Ellul; myths; collective myths; democracy; communication; NATO; NATO-process; Sweden; the image of Sweden; Swedish self-image; Turkey; Trilateral memorandum; neutrality; public service; SVT; Swedish Television; Swedish politics; security policy; democratic anchoring; retorik; propaganda; demokratisk propaganda; Jaques Ellul; myter; kollektiva myter; demokrati; kommunikation; NATO; NATO-process; Sverige; Sverigebilden; svensk självbild; Turkiet; Trilateral memorandum; neutralitet; public service; SVT; Sveriges Television; svensk politik; säkerhetspolitik; demokratisk förankring;

    Sammanfattning : The primary purpose of this thesis is to analyze the rhetorical transformations of the Swedish self-image during the NATO process, particularly through the lens of democratic propaganda as described by the French philosopher and sociologist Jacques Ellul. It explores how this image is constructed and communicated in Swedish media, with a specific focus on the public service broadcaster Sveriges Television (SVT). LÄS MER

  3. 3. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Information influence; fake news; propaganda; emergency preparedness; popular education; classical rethoric; visual rethoric; linguistics; Informationspåverkan; falska nyheter; propaganda; beredskap; folkbildning; klassisk retorik; visuell retorik; språkvetenskap;

    Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER

  4. 4. Sustainability Propaganda – The Oatly case : A qualitative content analysis of Oatly's external communication.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Maja Lundgren; [2022]
    Nyckelord :Propaganda; brand activism; persuasion; rhetoric; strategic communication; Oatly; Propaganda; varumärkesaktivism; övertalning; retorik; strategisk kommunikation; Oatly;

    Sammanfattning : The brands' commitment to sustainability is being developed into an established market strategy, which means that the concept of brand activism is becoming increasingly common. Due to this development, the external communication that these brands drive also tends to adopt a more convincing and coercive approach in order to influence the consumers. LÄS MER

  5. 5. Landskapsarkitektens retoriska grepp i tävlingsvisualiseringar

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Malin Jansson; [2021]
    Nyckelord :retorik; bildretorik; bildteori; visualisering; visualisera; rendering; collage; liverendering; modell; intervju; övertyga; persuasio; pathos; logos; ethos; tävling; arkitekttävling; tävlingsförslag; kommunikation; informationsbild; reklam; propaganda; kapitalism; konst; bildkommunikation; visuell representation; teoriutveckling; teori; fake view; kritik;

    Sammanfattning : I deltagandet av arkitekttävlingar är visualiseringen det främsta verktyget för kommunikation. Hur vi väljer att ge form åt dessa påverkar chansen till vinst. För att ta reda på hur visualiseringar kan stärka tävlingsförslaget har jag utgått från konsten att övertyga. LÄS MER