Sökning: "propaganda teori"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden propaganda teori.

  1. 1. What’s Mine is Mine, What’s Yours is Negotiable : A Study of Active Measures Within Russian Soft Power

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Slaviska språk

    Författare :Alice Vamstad; [2022]
    Nyckelord :Soft power; active measures; Russia; Herpen; Driedger; RT News; Conservative Friends of Russia; Andreas Anschlag; Heidrun Anschlag.; Мягкая сила; активные мероприятия; Россия; Херпен; Дредджер; RT News; Консервативные друзья России; Андреас Аншлаг; Хейдрун Аншлаг.; Mjuk makt; aktiva åtgärder; Ryssland; Herpen; Driedger; RT News; Conservative Friends of Russia; Andreas Anschlag; Heidrun Anschlag.;

    Sammanfattning : Västerländska och ryska perspektivär oförenliga. Detsamma gäller för uppfattningenom mjuk makt. När möjliga framtida scenarion av rysk utrikes-och säkerhetspolitik analyserasär ettav det mest framträdande skapandet av nya och kreativa metoder för att försvaga motståndare utan att tillgripa militära medel. LÄS MER

  2. 2. Vad berättar en badort? : Ideologi, materia och mening i HSB:s Årsta havsbad

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Karolina Elfström Berg; [2022]
    Nyckelord :HSB; Årsta havsbad; hyresgäströrelsen; sportstugerörelsen; Henri Lefebvre; rumslig teori; socialt bostadsbyggande; fritid; folkhemmet; kooperationen; funktionalism.;

    Sammanfattning : The Swedish cooperative housing company, known as HSB, was formed in 1923 as a result of a nationwide mobilization of tenants from mid 1800’s and forward. In 1929, they entered a new area of production by the planning and creation of Sweden’s first cooperative seaside resort, named Årsta havsbad. LÄS MER

  3. 3. Landskapsarkitektens retoriska grepp i tävlingsvisualiseringar

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Malin Jansson; [2021]
    Nyckelord :retorik; bildretorik; bildteori; visualisering; visualisera; rendering; collage; liverendering; modell; intervju; övertyga; persuasio; pathos; logos; ethos; tävling; arkitekttävling; tävlingsförslag; kommunikation; informationsbild; reklam; propaganda; kapitalism; konst; bildkommunikation; visuell representation; teoriutveckling; teori; fake view; kritik;

    Sammanfattning : I deltagandet av arkitekttävlingar är visualiseringen det främsta verktyget för kommunikation. Hur vi väljer att ge form åt dessa påverkar chansen till vinst. För att ta reda på hur visualiseringar kan stärka tävlingsförslaget har jag utgått från konsten att övertyga. LÄS MER

  4. 4. Känslor inför partier och socioekonomisk status hos väljare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Gabriella Edström; [2019]
    Nyckelord :Emotions; Propaganda; Socioeconomic status; Politics; Känslor; Propaganda; Socioekonomisk status; Politik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad för känslor som riksdagens partiers propaganda genererar och vad för utbildningsnivå Alliansen och de Rödgrönas väljare har. Studien undersökte vilket block som genererade flest negativa kontra positiva känslor över hur Sverige ser ut idag. LÄS MER

  5. 5. The movement continues : En kvalitativ textanalys av Donald Trump ur ett propagandaperspektiv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Lina Segerström; [2018]
    Nyckelord :Donald Trump; propaganda; twitter; kommunikation; Institute for Propaganda Analysis;

    Sammanfattning : Den 20 januari 2017 tillträdde Donald Trump som USA:s 45e president. Redan under valkampanjen, som Trump gick in i som en politisk outsider, såg vi en ny kommunikationsstil träda i kraft som enligt Enli (2017) bättre kan beskrivas som amatörism. LÄS MER