Sökning: "prosodisk utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden prosodisk utveckling.

  1. 1. Prosodi hos skolbarn med autismspektrumtillstånd

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Marie-Helene Dotevall; Louise Lendt; [2014]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd AST ; Aspergers syndrom AS ; prosodi; perceptuell analys; instrumentell analys; lyssnarbedömning; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Personer med autismspektrumtillstånd (AST) beskrivs ofta uppvisa en avvikande prosodi, något som riskerar utgöra ett betydande socialt och kommunikativt hinder. Expressiv prosodisk förmåga har inte undersökts utförligt på svensktalande barn med AST, men internationell forskning har med instrumentella mätmetoder funnit atypiska mönster i flera av prosodins akustiska dimensioner. LÄS MER

  2. 2. Utprövning och prosodisk analys av ord- och nonordsrepetition på en grupp barn med typisk utveckling

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Petra Martikainen; Jasmine Andersson; [2013]
    Nyckelord :children; language acquisition; prosody; phonology; non-word; word; barn; typisk språkutveckling; prosodi; fonologi; nonord; ord;

    Sammanfattning : Previous research has confirmed that the ability to repeat non-words has a close connection to a child’s language acquisition (Adams & Gathercole, 2000; Gray, 2003; Sahlén, Reuterskiöld-Wagner, Nettelbladt & Radeborg, 1999). It is also known that a repetition task is aided if the word is well known to the child (Roy & Chiat, 2004; Sahlén, m. LÄS MER

  3. 3. Utveckling av prosodisk förmåga och fonologiskt arbetsminne hos svenska barn med cochleaimplantat : En två-års uppföljning

    Magister-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Charlotta Pettersson; Cecilia Nordenlöw Svantesson; [2011]
    Nyckelord :Barn med CI; prosodisk förmåga; fonologiskt arbetsminne; utveckling; ickespråklig prosodisk förmåga;

    Sammanfattning : Cochleaimplantat (CI) är ett elektroniskt hjälpmedel som hjälper barn som föds döva eller med grav hörselnedsättning till förmåga att höra och därmed uppfatta talat språk och att utveckla eget tal. Tidigare studier har visat att barn med CI uppvisar en något nedsatt prosodisk förmåga och begränsat fonologiskt arbetsminne varför dessa aspekter var intressanta att undersöka utifrån ett utvecklingsperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Utveckling av kognitiva färdigheter och läsförmåga hos barn med mild och måttlig hörselnedsättning i ett ettårsperspektiv

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Madeleine Andersson; Ann Carlsson; [2009]
    Nyckelord :hearing; children and hearing impairment; working memory; phonology; processing capacity; reading ability; prosody; hörsel; barn med hörselnedsättning; arbetsminne; fonologi; processandekapacitet; läsförmåga; prosodi;

    Sammanfattning : The capacity to process and to remember information is a basic condition for language ability and for coming reading ability. Reading ability is strongly connected to phonological awareness, receptive vocabulary knowledge and working memory capacity. LÄS MER

  5. 5. Prosodisk förmåga och fonologiskt arbetsminne hos svenska förskolebarn med cochleaimplantat

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Lovisa Elm; Linda Heedman; [2009]
    Nyckelord :Cochlear Implants; prosody; phonological working memory; hearing; development; phonological abilities; hearing impairment; Cochleaimplantat; prosodi; fonologiskt arbetsminne; hörsel; utveckling; fonologisk förmåga; hörselnedsättning;

    Sammanfattning : Cochleaimplantat (CI) är ett hörselhjälpmedel som kan ge barn med grav hörselnedsättning eller dövhet möjlighet att höra och utveckla talat språk. Svenska grundskolebarn med CI har tidigare visats ha en något nedsatt prosodisk förmåga och fonologiskt arbetsminne även om stora individuella variationer förekommer. LÄS MER