Sökning: "protagonist och antagonist"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden protagonist och antagonist.

  1. 1. Bland protagonister och antagonister i ämnesplanerna för Gy 11. En jämförande rollanalys av gymnasiegemensamma och estetiska ämnen med teater i förgrunden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Pia Björnsdotter Edlund; [2022-02-16]
    Nyckelord :teater; protagonist; antagonist; estetiska ämnen; gymnasiegemensamma ämnen; kärnämnen; roll; figur; karaktär; agens; aktiva verb; handlande; Penka; Gy11;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how the aesthetic, non-compulsory subject Theater, is being presented in the Swedish National Agency for Education's steering documents (Skolverket, 2011), compared to the aesthetic, non-compulsory subjects Music and Art and to the compulsory upper secondary school subjects, formerly called "core subjects", English, History, Physical Education and Health, Mathematics, Science Studies, Religion, Civics and Swedish. This study aims to observe and clarify the Swedish National Agency for Education's character drawing of the various subjects. LÄS MER

  2. 2. "Stick vs. Rope. Gun vs. Strand." : The Monomyth and the Hero as Warrior in Kojima Productions' 2019 Video Game Death Stranding

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Beatrice Näsling; [2022]
    Nyckelord :Kojima Productions; Death Stranding; video game; Joseph Campbell; monomyth; hero s journey; violence; heroic archetypes.; Kojima Productions; Death Stranding; TV-spel; Joseph Campbell; monomyt; hjältens resa; våld; hjältearketyper;

    Sammanfattning : Released in 2019, the video game Death Stranding follows the monomythic structure described by Joseph Campbell in his 1949 book The Hero with a Thousand Faces. The journey begins with the protagonist, Sam “Porter” Bridges, reluctantly accepting his calls to adventure, and, as he begins to move west, he receives supernatural aid from an increasing number of helpers he encounters along the way. LÄS MER

  3. 3. “Don´t grow up, it´s a trap” : Den androgyne protagonisten Peter Pan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Annie Hjelm; Clara Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Peter Pan; Gender; Stereotypes; Adaptation; Children;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine how the protagonist Peter Pan was portrayed based on gender stereotypes in the adaptation from 2003. Furthermore, the purpose was to study if children may be affected by these stereotypes. LÄS MER

  4. 4. Hjälte eller skurk? : Protagonistens påverkan i moraliska dilemman

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Rebecca Nyman; [2022]
    Nyckelord :Moraliska val; ond protagonist; god protagonist; antagonist; Twine;

    Sammanfattning : Påverkar protagonistens bakgrund hur spelare gör sina moraliska val i spel? Den här studienundersöker vad spelare tycker och tänker när de får spela ut både en ond och en god protagonists perspektiv i ett narrativ med moraliska val. Studien går igenom tidigare undersökningar och teorier som är relaterade till ämnet moral i digitala spel. LÄS MER

  5. 5. Första anblicken av en karaktär i film : En undersökning om olika karaktärstypers introduktioner i filmerna Avatar (2009) och Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (Extended Edition, 2001)

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Rebecka Wiik; Fabian Sprenger; [2022]
    Nyckelord :Karaktär; protagonist; antagonist; hjälte; berättarkomponenter; bildutsnitt; ljussättning; djupindikationer; diegetiskt- och icke-diegetiskt ljud;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur de tre karaktärstyperna protagonist, antagonist och hjälte introduceras i de första bilderna i filmerna Avatar och Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring utifrån berättarkomponenterna bildutsnitt, ljussättning, djupindikationer och ljud. Totalt sex karaktärsintroduktioner från filmerna kommer att analyseras och därefter jämföras med varandra. LÄS MER