Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Designing a Learning Analytics Dashboard : A case study inside the Novare Potential Boot camps

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Eduardo Alvarez Nowak; [2023]
    Nyckelord :Educational Technologies; User Experience; User Interface; Dashboards; Learning Analytics; Boot camps.;

    Sammanfattning : Learning Analytic Dashboards have proven to help students reach their academic goals by tracking their study data to offer feedback. However, current dashboard research focuses on traditional education, such as schools and universities, rather than emerging educational sectors like coding boot camps that have different curricula and structures. LÄS MER

  2. 2. Grammatik, betyg och kommunikationsstrategier : En studie av bedömning i svenska som andraspråk

    L3-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Stina Nordin; [2022]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella prov; processbarhetsanalys; kommunikationsstrategier;

    Sammanfattning : Med syftet att öka kunskapen om bedömningen inom ämnet svenska som andraspråk undersöks nationella prov-texter i årskurs 6 och 9 med fokus på det språkliga betygskriteriet, vilket operationaliseras i form av Manfred Pienemanns processbarhetsanalys. Processbarhetsnivå jämförs med provbetyg i en korrelationsanalys, för att söka eventuella samband mellan processbarhetsnivå och provbetyg. LÄS MER

  3. 3. Analys av nationella provs påverkan på slutbetyget : Exemplet kemi för årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Alexandra Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Nationella prov; Slutbetyg; Kemi; Betyg; Bedömning;

    Sammanfattning : Nationella prov i NO genomförs i årskurs 9 sedan 2010. I provet för NO ingår ämnena kemi, biologi och fysik. Det är bara ett av dessa ämne eleverna gör nationella prov i under årskurs 9. Alla tre ämnena har prov varje år, men olika skolenheter har prov i olika ämnen. LÄS MER

  4. 4. Att särskilt beakta ett nationellt prov : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar och tillämpar förordningen om att särskilt beakta provresultatet vid betygssättning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Sandberg; [2021]
    Nyckelord :national tests; social sciences; equity; fairness; teacher agency; assessment; final grades; nationella prov; samhällsorienterade ämnen; So; likvärdighet; rättvisa; bedömning; provbetyg; slutbetyg; särskilt beakta;

    Sammanfattning : This master thesis aims to shed light on teachers' responses to the regulation that states that a student's test results in a national test must be taken into a “special consideration" in the teacher's grading. Ten teachers took part in the study during the autumn of 2020, all being teachers in social science subjects in the Swedish secondary school (school year 7-9). LÄS MER

  5. 5. Lärares röster om det nationella provets roll som likvärdighetsfrämjande betygsunderlag i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Berg; [2020]
    Nyckelord :bedömning; betygsättning; likvärdighet; matematik; nationella prov;

    Sammanfattning : En betydande andel av Sveriges gymnasieelever elever får högre betyg i sina kurser än de presterar på det nationella provet medan en mycket liten andel elever får ett lägre kursbetyg. Relationen mellan provbetyg och slutbetyg skiljer sig dessutom mellan olika skolor. LÄS MER