Sökning: "provokativ marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden provokativ marknadsföring.

  1. 1. All publicitet är bra publicitet, eller?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Frida Rödin; Anna Assarsson; [2023]
    Nyckelord :Brand communication; provocative marketing; attitudes; behaviours; brand equity; brand relationship; consumers; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra till en bredare bild av varumärkeskommunikation med fokus på sambandet mellan provokativ marknadsföring samt attityder och beteenden. Frågeställningarna är utformade för att undersöka potentiella konsumenters upplevelser av provokativ marknadsföring och hur de talar om det i förhållande till varumärket. LÄS MER

  2. 2. Provokativ marknadsföring : En studie om unga vuxnas attityder gentemot provokativ marknadsföring på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Shrivan Mato; Jennifer Orrgårde; [2023]
    Nyckelord :Provocative marketing; Influencer; Word of mouth; eWOM; social media; shocking marketing; young adult’s attitudes; Provokativ marknadsföring; Influenser; Word of mouth; eWOM; Sociala medier; Chockerande marknadsföring; unga vuxnas attityder;

    Sammanfattning : Bakgrund Digitaliseringen har kommit långt och samhället behöver anpassa sig efter dess utveckling. Idagsläget finns det olika typer av reklam som framhävs på olika sätt. På 1990-talet användes provokativ marknadsföring på ett annat sätt i jämförelse med dagsläget. LÄS MER

  3. 3. Varför provokativ marknadsföring? : En studie om varför företag använder sig av provokativ marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Arsam Kouravand Takht Sabzi; Habeeb Faye; [2020]
    Nyckelord :Provokativ marknadsföring; provocerande marknadsföring; provocative marketing; marknadskommunikation; varumärkesidentitet; Corporate social responsibility;

    Sammanfattning : This bachelor thesis aims to increase the knowledge of why companies use provocative marketing. To do so, theories that are relevant to the study have been useful, which later arose in relation to opinions of specialists in the subject of marketing. LÄS MER

  4. 4. PROVOCATIVE MARKETING : A study in how provocative marketing from profit-seeking companies is perceived by users’ in a social media context

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Sigrid Jessie Carstairs; Cajsa Nordin; Madelene Sund; [2015]
    Nyckelord :Provocative marketing; marketing communication; profit-seeking companies; users’ perception; social media; sexual appeals; Provokativ marknadsföring; marknadskommunikation; vinstdrivande företag; användares uppfattning; sociala medier; sexuella bilder;

    Sammanfattning : The everlasting noise in today's marketing landscape has given rise to provocative marketing, which has become a frequently applied technique by marketers in an attempt to attract individuals’ attention. Provocative marketing can be defined as a deliberate appeal within the content of a marketing message, expected to shock its audience, since it is signified with values, norms or taboos that are not generally challenged in marketing because of its equivocalness and distinctiveness. LÄS MER

  5. 5. Hur hade du reagerat?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Hanna Holmgren; Madeleine Berggren; [2015]
    Nyckelord :Provokativ marknadsföring; Ideella organisationer; Trovärdighet; Emotionell marknadsföring; Sociala medier; Facebook; Marknadsföringsstrategi; Subjektiv tolkning och Strategisk kommunikation.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien har ämnat undersöka hur ideella organisationer kan använda provokativ marknadsföring med hänsyn till elementen subjektivitet och trovärdighet. Forskningen är kvalitativ där en fallstudie genomförts i två ideella organisationer, Rädda Barnen Sverige och Världsnaturfonden Sverige. LÄS MER