Sökning: "provokativ"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet provokativ.

  1. 1. All publicitet är bra publicitet, eller?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Frida Rödin; Anna Assarsson; [2023]
    Nyckelord :Brand communication; provocative marketing; attitudes; behaviours; brand equity; brand relationship; consumers; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra till en bredare bild av varumärkeskommunikation med fokus på sambandet mellan provokativ marknadsföring samt attityder och beteenden. Frågeställningarna är utformade för att undersöka potentiella konsumenters upplevelser av provokativ marknadsföring och hur de talar om det i förhållande till varumärket. LÄS MER

  2. 2. Provokativ marknadsföring : En studie om unga vuxnas attityder gentemot provokativ marknadsföring på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Shrivan Mato; Jennifer Orrgårde; [2023]
    Nyckelord :Provocative marketing; Influencer; Word of mouth; eWOM; social media; shocking marketing; young adult’s attitudes; Provokativ marknadsföring; Influenser; Word of mouth; eWOM; Sociala medier; Chockerande marknadsföring; unga vuxnas attityder;

    Sammanfattning : Bakgrund Digitaliseringen har kommit långt och samhället behöver anpassa sig efter dess utveckling. Idagsläget finns det olika typer av reklam som framhävs på olika sätt. På 1990-talet användes provokativ marknadsföring på ett annat sätt i jämförelse med dagsläget. LÄS MER

  3. 3. Vandal eller martyr? : En kvantitativ studie av hur nyhetsmedier gestaltar klimataktivism.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Victoria Engholm; Emelie Widén; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks representationen av klimataktivism och klimataktivister i de svenska nyhetsmedierna Dagens Nyheter och SVT Nyheter. Genom en kvantitativ innehållsanalys som sträcker sig mellan åren 2007 till 2022, har ett antal gestaltningsformer identifierats och analyserats i det utvalda materialet. LÄS MER

  4. 4. Tv:n står på som sällskapsljud : En studie om hur överkonsumtion kan belysas genom provokativ digital design

    Kandidat-uppsats,

    Författare :André Carlsson; Fanny Stray Andreasson; [2021]
    Nyckelord :Digital design; provocative design; digital provocative design; overconsumption; power deficit; Digital design; provokativ design; digital provokativ design; överkonsumtion; effektbrist;

    Sammanfattning : Vi lever idag i en värld där människor överkonsumerar jordens resurser. Människor uppmanastill att bli mer medvetna om sin energiförbrukning, och EU finansierar arbete för mer hållbardesign, men mer arbete krävs. LÄS MER

  5. 5. Färgkriget : provokationsförhållanden inom det konstproducerande fältet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Mia Löfstedt; [2020]
    Nyckelord :provokation; konst; social medielogik; konkurrens; socialt hat; fält; yttrandefrihet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I dagens samhälle åstadkommer konst sällan en chockartad reaktion eftersom konsten nästintill förväntas vara alstrad i syfte att provocera. Trots det kvarstår en för det konstproducerande fältet sedan länge etablerad strävan efter att skapa provokativ konst. LÄS MER