Sökning: "proximala utvecklingszonen vygotskij"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden proximala utvecklingszonen vygotskij.

  1. 1. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Henning; [2023]
    Nyckelord :Singapore model; the bar model; problem solving; textual tasks; Sweden; Singaporemetoden; blockmodellen; problemlösning; textuppgifter; Sverige;

    Sammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Särskilt stöd för elever i läs- och skrivsvårigheter : en kvalitativ studie av det specialpedagogiska stödets utformning på grundskolans olika stadier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Wiklund; Veronica Rollne; [2023]
    Nyckelord :dyslexi; interventioner; läs- och skrivsvårigheter; speciallärare; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka hur det specialpedagogiska stödet utformas på olika stadier för elever i läs- och skrivsvårigheter. En kvalitativ forskningsansats användes då studien eftersträvade ett djup snarare än ett generaliserbart resultat. LÄS MER

  3. 3. Nyanländ i Sverige, men också i  SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Hiba Ismailat; Hiba Faour; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; skolspråk; nyanlända elever; förstaspråk; modersmål; SO undervisning ämne; andraspråkselever; utmaningar; årskurs F–3; resurser och arbetssätt.;

    Sammanfattning : Sverige har en ökad etnisk mångfald som har resulterat i att klassrummen i de svenska skolorna är allt mer heterogena. Detta innebär att lärarna undervisar elever från olika delar av världen med olika språkliga förutsättningar och behov samt att lärarna stöter på elever vars modersmål inte är svenska. LÄS MER

  4. 4. Skriva på ett andraspråk på andra sätt? : Skrivutveckling på ett andraspråk ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Dahlander; Emelie Lövqvist; [2022]
    Nyckelord :andraspråk; skrivinlärning; lära i samspel; sociokulturellt perspektiv; Vygotskij; andraspråkselever; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur det sociokulturella perspektivet kan användas vid skrivutvecklingen i ett andraspråk, genom att se hur lärare på skolor som använder ett sociokulturellt perspektiv planerar och genomför sådan undervisning ur det perspektivet. Därtill att se vad de anser är gynnsamt respektive utmanande med att använda det sociokulturella perspektivet samt hur de bemöter de utmaningarna. LÄS MER

  5. 5. ”Behandla mig som normalt, bara” : En kvalitativ studie med fokus på relationer, didaktik och studiemotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Ejeholt; Anna Tideman Larsdotter; [2022]
    Nyckelord :treatment; relationships; relationship skills; didactics; language disorder; dld; study motivation; Bemötande; relationer; relationskompetens; didaktik; språkstörning; studiemotivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ejeholt och Tideman, Marcus och Anna (2022). ”Behandla mig som normalt, bara/ just treat me as normal”. En kvalitativ studie med fokus på relationer, didaktik och studiemotivation/ a qualitative study with a focus on relationships, didactics and study motivation. LÄS MER